loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 67 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
ممكن است بارها برايتان پيشآمده باشد كه با نصب دوباره ويندوز، هنگامي‌كه آنلاين مي‌شويد، براي گشت وگذار وبي، سراغ گزينهFavorites موجود در كامپيوترتان برويد كه براي سهولتدسترسي به سايت‌ها ارايه شده وآه از نهادتان برآيد. زيرا تمامي‌آدرس‌هاييكه براي مراجعه مجدد به ثبت رسانده بوديد، ناپديد شده‌اند. بسياري از اينسايت‌ها يا به سختي دوباره يافت مي‌شوند يا اصلا ديگر قادربه مشاهده آنهانخواهيد بود. البته بايد اضافه كنم كه دسترسي ما به سايت‌هاي موردعلاقه‌مان از طريق گزينه Favorites مذكور تنها از طريق كامپيوتر شخصيخودمان ميسر است. از ديگر سو گفته مي‌شود كاربران اينترنت عادات رفتارينسبتا مشخصي دارند.

به جز درصدخاصي از سايت‌ها كه ما به طور اتفاقي با آنها برخورد مي‌كنيم يا به آنهاسر مي‌زنيم؛ سايت‌هايي وجود دارند كه به طور مستمر و هرروزه يا به شكليدوره‌اي به آنها مراجعه مي‌كنيم. ، گزينه Favorites  با كاربردي كه ذكرشد، پيرو همين عادات رفتاري مشخص ارايه شده و با ذخيره كردن نام سايت درآن تنها با يك كليك مي‌توان به سايت دلخواه رفت؛ اما چنانچه گفته شدمعايبي هم دارد كه غير قابل چشمپوشي هستند.

پس چه بايد كرد؟ سرويسياز سوي سايت‌هاي بزرگ در فضاي اينترنت ارايه مي‌شود كه بي‌شباهت به اينگزينه موجود درPCها نيست online book marking تاريخچه ارايه چنين سرويسيبه راه اندازي سايت itList  درآوريل 1996 برمي‌گردد. از ان زمان بود كهايده به اشتراك گذاشتن سايت‌هاي دلخواه به شكل عمومي‌يا خصوصي به وجودآمد. طي 3 سال پس از راه‌اندازي itList ، رقابت ميان سرويس‌دهندگان bookmarking به شدت افزايش يافت و نام شركت‌هاي بزرگي كه خدمات ديگري نيزارايه مي‌كردند پشت عنوان سرويس‌هاي bookmarking  ديده مي‌شد.
خدماتمختلفي از سوي اين سرويس دهندگان ارايه مي‌شد كه ازآن جمله مي‌توان بهارايه قابليت فولدربندي سايت‌ها با محتواي مشابه يا فولدر بنديخودكارسايت‌ها ( البته با درجه صحت و اعتبار متفاوت از سوي سرويس‌دهندگانمختلف) اشاره كرد. بعدهاBlink  گزينه اي را در مرورگرها ويژه ذخيره صفحاتوب بوك مارك شده، قرار دادBackflip . امكان ايميل كردن بوك مارك شده‌ها ازسوي كاربران را براي يكديگرفراهم ساخت.

بسياري از اين سرويسدهندگان مذكوردر دوره حباب دات كامي‌ورشكست شده و به فعاليت خود پايانبخشيدند. البته اين اتفاق ابعاد گسترده اي دارد كه قصد پرداختن به آن رانداريم. دراواخر 2003 بود كه نام يك سرويس دهندهbookmarking  به نام del.icio.us ‌سر زبان‌ها افتاد. در2006، Ma.gnolia،Blue Dot، Diigo وارداين عرصه شدند. در2007 بخشIBM Lotus Connections  شركت IBM  سرويسbookmarking  ويژه كسب وكارها و بازرگانان ارايه كرد.
در حال حاضر نيز سرويس دهندگاني چونDigg، reddit  وNewsvine  سيستم مشابهي را براي سازمان‌دهي اخبارعمومي‌استفاده مي‌كنند.

امااين سرويس چيست و چه كارايي دارد؟ بوك‌مارك‌كردن روشي براي ذخيره، سازماندهي و جست و جوي صفحاتي از وب است كه ما آن‌ها را نشانه دار كرده و در يكسرويس دهنده bookmarking تحت عنوان سايت مورد علاقه، Favorites، Anchors،Hotlists،Links يا هر نام ديگري كه به آن مي‌دهيم، به ثبت مي‌رسانيم.
امافايده اين كار چيست؟ علاوه بر ذخيره نام سايت مي‌توانيد مطلب يا مطالبي رابه عنوان توضيح به آن اضافه كنيد تا جست و جوي سايت مورد نظر آسان‌تر شود.همچنين مي‌توانيد براي برخي سايت‌ها دسته‌بندي موضوعي انجام دهيد يا آن كهصفحات مورد‌علاقه‌تان را با ديگران به اشتراك بگذاريد. اين به اشتراكگذاري مي‌تواند به افراد يا گروه‌هاي خاص ويا اعضاي يك شبكه محدود شود.

Google Bookmarks

Google Bookmarks   يك سرويس ذخيره‌سازي آنلاين ورايگان است كه البته تنها براي دارندگان اكانت گوگل در دسترس قراردارد.اين سرويس به كاربران امكان مي‌دهد سايت‌هاي مورد علاقه خود را بوك مارككرده، به آن عنوان يا عناويني اضافه كنند، توضيحاتي ارايه دهند و نكاتي راخاطر نشان كنند. اين توضيحات و نكات توسط موتورهاي جست و جو در دسترسكاربران ديگر قرار مي‌گيرند. كاربران با ورود به Homepage  شخصي خود قادرخواهند بود به صفحه بوك مارك‌هاي شخصي خود ازهركامپيوتري دسترسييابندGoogle toolbar . نيز ابزاري براي خلق آسان بوك مارك‌ها و دسترسيمجدد به آنها دارد.

همچنين مي‌توان به طور شخصي و با استفاده ازواسط كاربري وب به خلق بوك مارك‌ها پرداخت يا از ابزارهاي ديگري چونFirefox extensions  كه ويژه سازمان دهي و مديريت بوك مارك‌هاي دارندگاناكانت گوگل ارايه شده اند، استفاده كرد. ناگفته نماند كه سرويس بوك ماركگوگل شخصي است و امكان به اشتراك گذاري بوك مارك‌ها در آن وجودنداردdel.icio.us . اين سرويس دهنده از زماني كه توسط ياهو خريداري شدهبيش از پيش محبوبيت يافته است. امكان به اشتراك گذاري بوك مارك‌ها بهاشكال مختلف از ويژگي‌هاي بارز آن است. كاربران مي‌توانند سايت‌هاي جالبيكه در گردش‌هاي وبي خود به آن برمي‌خورند را براي ديگران ارسال كنند يا بابوك مارك كردن در دسترس سايرين بگذارند.

Digg.com

به گفته طراحان و ارايه كنندگان اين سرويس، Digg فضايي براي همه است تا به كشف و شهود درباره محتواي آنلاين بپردازند ونتايج آن را با ديگران به اشتراك بگذارند. محتواي بزرگ ترين سايت‌ها تاكوچك ترين وبلاگ‌ها در اين سرويس بررسي مي‌شود و به راي كاربران سپردهمي‌شود. خبري از ويرايش و دست كاري مطالب نيست و تمامي‌مطالب از اخبار تاويديوها، تصاوير و محصولات از سوي خود كاربران ارايه مي‌شود. وقتي محتواييارايه مي‌شود، ساير كاربران آن را مشاهده كرده و به آن راي مي‌دهند تابهترين محتواي ارايه شده مشخص شود. اگر محتوايي موفق به كسب عنوان"بهترين" شود به صفحه اول سايت مي‌رود تا در معرض تماشاي ميليون‌ها بازديدكننده قرار گيرد.

علاوه برآنچه ذكر شد، Listible، Furl، Yahoo MyWeb 2.0 Beta، Flickr، Slashdot، YouTube، Simpy و Popurls.com به انتخابسايت About.com  در زمره برترين سايت‌هاي بوك ماركينگ كه خدماتي از ايندست ارايه مي‌دهند و دسترسي به آرشيوي آنلاين از وب سايت‌ها، وبلاگ‌ها،سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي را براي كاربران فراهم مي‌سازند، قرارگرفته اند.

نمي‌دانم براي سايت‌هاي ايراني چنين سرويسي وجود دارديا نه، زيرا تلاش براي كشف اين قابليت بنده را با موارد متعدد  (مشتركگرامي‌دسترسي به سايت مورد نظر امكان پذير نمي‌باشد) مواجه كرد. مي‌گويندسايت برتر دات كام چنين سرويسي ارايه مي‌دهد. ما كه نمي‌دانيم چون بههنگام مراجعه با همان پيام مواجه شديم.

به هر حال تا اينترنتايراني به بلوغ خود برسد و بتوانيم به كاربران اعتماد كنيم، تا قوانين اينحوزه اين همه متداخل نباشند، تا زماني كه دسترسي به برخي سايت‌ها از يكسرويس دهنده تا سرويس دهنده ديگرممكن وغيرممكن نباشد بايد صبر كرد تا اينمقاله تكميل شود.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 173
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 302
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 428
  • بازدید ماه : 428
  • بازدید سال : 4,874
  • بازدید کلی : 43,997