loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 90 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
اگه یادتون باشه در چند پست قبل توضيحات مختصريدر مورد وب 2 و ابزارهاي مورد نياز جهت طراحي و پياده سازي يك سايت وبدويي ارائه كرديم ، در مورد زبان جاوا اسكريپ و انواع فريم ورك هايي كهتحت اين زبان ارائه شده اند نيز توضيح داديم. چند مورد از معروفترين فريمورك هاي جاوا اسكريپت معرفي شدند و توضيحات مختصري درباره آنها داده شد ودلايل انتخاب jQuery به عنوان قدرتمندترين فريم ورك حال حاضر جاوا اسكريپارائه شد كه همين دلايل باعث انتخاب jQuery براي معرفي و آموزش در اين بخشاست.
اما در ادامه مي‌خواهيم به صورت كاملا پايه اي به معرفي و استفاده ازتكنيك‌هايي كه jQuery در اختيار يك طراح وب قرار مي دهد بپردازيم.

http://noalam.persiangig.com/Post%20Images/jQuery.jpg

 معرفي jQuery  به عنوان زباني كه نياز به دانش سطح بالاي برنامه نويسي ندارد ،توسط فعالان و توسعه دهندگان وب ، باعث شد كه جاوا اسكريپت به طور كلياعتبار از دست رفته خود را با ارائه تكنولوژي جديد و موارد كاربري تحت وببار ديگر بدست آورد.

اين زبان با سرعت زيادي توسعه داده شد و توسعهدهندگان آن مبناي سرويس دهي آن را بر اساس تكنولوژي سمت سرويس گيرنده(كلاينت سايد) تنظيم كردند ، هدف آنان ايجاد زباني بر مبناي جاوا اسكريپولي همراه با قدرت و سرعت بيشتر و درعين حال دسترسي كامل و سريع بهكتابخانه هاي مورد نياز جاوا اسكريپت جهت حل مشكلات نمايش يك صفحه وب درمرورگر هاي مختلف بود. اين زبان روش هاي جديد و نويني را در اختيار طراحانوب قرار داده است تا با كمك عواملي ديگر ، نسخه اي جديد از وب را معرفيكنند.

با وجودي كه  jQuery  مدت زيادي نيست كه به عنوان يك ابزاركارآمد به طراحان و برنامه نويسان وب معرفي شده است ولي همانند يك طوفانبا سرعت زيادي جوامع آنلاين توسعه دهندگان و طراحان وب را در نورديده وتوانسته است توجه مديران سايت هايي نظير MSNBC   جهت استفاده از اين زباندر ساختار سايت خود را جلب كند و يا در پروژه هاي كد بازي نظير SourceForge ، Trac  و Drupal  مورد استفاده قرار گيرد.

در مقايسهبا ديگر ابزار ها كه توجه ويژه اي به ساختار هوشمند و كارا در استفاده ازتكنيك هاي جاوا اسكريپت دارند ، jQuery  توانايي تغيير مسيري را دارد كهطراحان وب در مورد ايجاد يك صفحه وب در ذهن خود مي پرورانند.
خيليسريع تر از قبل و با درگيري كمتر با توابع و عملكرد هاي پيچيده جاوااسكريپت كه عموما و در زمان هاي قبل استفاده مي شد ، طراحان وب قادرخواهند بود با استفاده از اطلاعاتي كه به طور معمول در مورد طراحي وبدارند(CSS  و XHTML) عناصر صفحات وب را ايجاد و مديريت كنند.

چرا  اضافه كاري ؟

اگر شما مدت زماني را صرف ايجاد بخشي پويا در صفحهخود كرده باشيد ، حتما به اين نكته توجه كرده ايد كه دائما بايد از يكالگو براي يك عنصر در چند جاي مختلف استفاده كنيد تا بتوانيد مجموع آنهارا به يك روش و رويه مشخص نمايش دهيد. شما مي توانيد بعضي از آنها راپنهان كنيد و يا برخي ديگر را آشكار كنيد ، مي توانيد يك كلاس مشخص  CSS براي عنصر مورد نظر انتخاب و ايجاد نماييد و يا از خصوصيات هر عنصر بهصورت جدا جدا و تك به تك استفاده كنيد و مقادير متفاوتي را به آنها نسبتدهيد ولي تنها با استفاده از يك خط از كد هاي  jQuery  مي توان تمام آنچهرا كه مورد نياز است در زماني خيلي كوتاه ايجاد كنيد.

سازندگان jQuery  براي اين زبان ، كتابخانه اي در نظر گرفته اند كه باعث مي شود كارهاي پيچيده كه به صورت عمومي مورد استفاده طرحان وب قرار مي گيرد در كوتاهترين زمان ممكن و به ساده ترين صورت در اختيار آنها قرار گيرد.

براي مثال ، برخي از طراحان از جاوا اسكريپت براي نمايش "راه راه" رديف ها و يا ستون هاي يك جدول استفاده مي كنند.

تغييررنگ هر رديف يا ستون خود به تنهايي نياز به نوشتن چندين خط دستور و كد استولي تنها با استفاده از يك خط از دستور  jQuery  مي توان به هدف مورد نظررسيد:

$"table tr:nth-child(even)").addClass("striped");)

سطر اول‌

سطر دوم‌

سطرسوم‌

سطر چهارم‌

نگران نباشيد ، شايد اين خط كد در حال حاضر برايشما كاملا مرموز و درك آن كمي پيچيده باشد ولي در ادامه اين مقالات درككامل و بهتري از آن پيدا خواهيد كرد و خواهيد آموخت چگونه  به صفحه خودجان ببشخيد و آن را به صورت كاملا پويا نمايش دهيد.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 57
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 191
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 326
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 452
  • بازدید ماه : 452
  • بازدید سال : 4,898
  • بازدید کلی : 44,021