loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 87 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
در پست های پيش توضيحاتي دربارهخصوصيات جاوا اسكريپت و دلايلي كه بايد رويداد‌هاي يك عنصر را از خود آنعنصر جدا كنيم ارائه كرديم ، جاوا اسكريپت نامحسوس را معرفي كرديم و مثاليبراي درك بهتر اين مساله آورديم ، اكنون به سراغ مهارت‌ها و توانايي‌هايبنيادي jQuery مي‌رويم.

http://noalam.persiangig.ir/Post%20Images/jQuery.jpg

بنياد jQuery  

 jQuery از پايه ، بناي كار را روي جدا سازياطلاعات و وقايع عناصر يك صفحه از بدنه اصلي آن صفحه قرار داده است بهنحوي كه اگر بدنه اصلي صفحهHTML  را در سطح پايين فرض كنيم ، عملياتي كه jQuery  بر روي عناصر صفحه انجام مي‌دهد، در سطح بالاي بدنه اصلي صفحه HTML  قرار خواهد گرفت.

اگر باCss  آشنايي داشته باشيد، به خوبي ازقدرت بالاي انتخابگرها آگاهي خواهيد داشت كه چگونه در اين روش مي‌توان باتعريف يك  كلاس، كنترل گروهي از عناصر يك صفحه را با نسبت دادن خواصي بهآنها به دست گرفت و مكان و نوع قرار گرفتن آنها در صفحه را مشخص كرد. jQuery  به شما اين قدرت را مي‌دهد تا با استفاده از دانشي كه  در اختيارداريد و ابزاري كه  jQuery   در اختيار شما قرار مي‌دهد ، به صورت كاملاوسيعي استفاده و اجراي جاوا اسكريپت در صفحه‌هاي خود را ساده و روان كنيد.

بااين تفاضيل  jQuery  اهميت بالايي در تضمين اجراي كد و دستورات نوشته شدهدر حالتي كاملا پايدار در مرورگر‌هاي مختلف وب را خواهد داشت و اكثرمشكلات دستورات جاوا اسكريپت ، مانند عدم انجام دستورات نوشته شده قبل ازاينكه يك صفحه به طور كامل بارگذاري شود به سادگي براي ما حل شده و قابلاستفاده است.

اما ما بايد براي انجام كار‌هاي عمومي‌به كتابخانه اياز دستورات مورد نياز نيز دسترسي داشته باشيم. سازندگان و توسعه دهندگانjQuery  از روشي ساده اما بسيار قدرتمند جهت توسعه خاصيت‌هاي اجرايي دراين راه استفاده كرده اند به طوري كه برنامه نويساني كه به تازگيباjQuery  آشنا مي‌شوند از خاصيت تطبيق پذيري اين برنامه استفاده ودستوراتي كه  در كارهايشان مورد نياز است را ايجاد و يا توسعه مي‌دهند.

امابگذاريد در ابتدا بدانيم كه چگونه ممكن است از دانشي كه در زمينه  Css داريم در  jQuery  استفاده كنيم به نحوي كه بيشترين درصد بهره را از آنببريم.

پوشش jQuery 

زماني كه  Css  به عنوان يك ابزار طراحي در وبارائه شد و به طراحان اين امكان را مي‌داد تا طراحي و فرم دهي صفحات وب رااز بدنه جدا كنند ، نياز به راهي بود تا به صورت مستقيم به گروهي از عناصريك صفحه از طريق يك فايل  Css  خارجي ، دسترسي داشته باشيم. روشي كه دراينجا توسعه و بسط داده شد ، استفاده از انتخابگر‌ها بود كه استفاده ازآنها باعث مي‌شد كه به طور مختصر كنترل عناصر موجود در صفحه HTML  را بهدست بگيريم.
براي مثال ، انتخابگر p a  در يك فايل Css  به  تمامي‌عناصر لينك «a »در صفحه اشاره مي‌كند كه در داخل تگ «p » قرار داشتهباشند jQuery . نيز چنين قدرتي به ما مي‌دهد كه توسط انتخاب گرها به عناصرمختلف صفحه دسترسي داشته باشيم ، البته jQuery   نه تنها چنين امكاني بهما مي‌دهد ، بلكه ، كمك مي‌كند تا دستوراتي كه كاملا در مرورگر‌هاي مختلفاجرا نمي‌شوند نيز به طور معمول اجرا و نمايش داده شود.

انتخاب گريكه ما در بخش‌هاي قبل مثال زديم (nth-child)  براي نمايش  "راه راه" رديف‌هاي يك جدول مثال خوبي از انتخابگر‌هاي معرفي شده در3 CSS است.
براي كنترل گروهي از عناصر در يك صفحه از دستور زير استفاده مي‌كنيم:

(selector)$

ويا اين دستور:

jQuery (selector )   
البتهشما بيشتر با نمونه اول در دستورات مواجه خواهيد شد كه به دليل كوتاهي وسادگي استفاده از آن است. به عنوان نمونه براي به دست آوردن كنتلتمامي‌عناصر لينك («(»a كه در داخل تگ «p» در يك صفحه قرار دارند مي‌تواناز كد زير استفاده كرد:

("p a")$

تابع  ()$  در اصل يك شيياز جاوا اسكريپت را كه حاوي يك آرايه از عناصر DOM  كه با انتخابگر منطبقاست را بر مي‌گرداند. اين شيي داراي تعداد زيادي از روش‌هاي از پيش تعيينشده است كه مي‌توانند بر گروهي از عناصر انتخاب شده تاثير بگذارد.

در بخش بعد توضيحات بيشتري در مورد قدرتي كهjQuery  در پوشش دادن عناصر يك صفحه مي‌تواند به طراحان وب دهد، ارائه خواهيم كرد.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 822
  • بازدید ماه : 1,181
  • بازدید سال : 4,302
  • بازدید کلی : 43,425