loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 150 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
http://parsviva.parsaspace.com/parsviva-post-image/LinuxAndWindows.png

ويندوز و لينوكس قادر هستند بهارائه واسطه گرافيكي كاربر و واسطه خط فرمان بپردازند. واسطه گرافيكيكاربر ويندوز از ويندوز 1/3 به ويندوز 95، ويندوز 2000و ويندوز XPتغييريافته است و انتظار مي‌رود در نسخه بعدي ويندوز كه جايگزين XP خواهد شد،دوباره تغيير كند.

لينوكسدر سايه همكاري و تبادلات علمي هزاران نفر در سرتاسر جهان ايجاد شده وتوسعه يافته است. اين همكاري چنان گسترده و زيبا بوده و هست، كه بهسيستم‌عامل گنو/لينوكس لقب «يكي از زيباترين دستاوردهاي همكاري جمعي بشر»داده شده است. فرهنگ حاكم در جامعه گنو/لينوكس و بازمتن، فرهنگ كمك،اشتراك اطلاعات و تلاش براي بهبود هرچه بيشتر محصولات و «انجام هركاري كهاز دستت برمي آيد» است.

هركس كه مي خواهد با اين سيستم‌عامل كاركند، بايد همه ديدگاه‌ها و عقايد قبلي خود را درباره نرم‌افزارها وسيستم‌عامل كنار گذاشته و با يك ديدگاه جديد و طرز فكر متحول شده وارددنياي گنو/لينوكس شود، زيرا با فرهنگ حاكم متفاوتي روبه‌رو خواهد بود.گنو/لينوكس نويد دهنده آزادي است. لينوكس به طور نمونه به ارائه دو واسطهگرافيكي كاربر،KDE وGnone مي‌پردازد.

در توزيع‌هاي عمده لينوكس،ليندوز موجب شده واسطه كاربر شباهت بيشتري به ويندوز داشته باشد.همچنينXPde for Linux  نيز در شباهت لينوكس به ويندوز نقش موثري دارد.واسطه گرافيكي كاربر در سيستم‌هاي لينوكس اختياري است و حال آن كه اينواسطه جزء جدايي ناپذيرOS  در ويندور است. سرعت، كارايي و اطمينان دراجراي يك سرور به جاي لينوكس كه فاقد واسطه گرافيكي كاربر است، افزايشيافته است و اين در حالي است كه ديگر نسخه‌هاي سرور ويندوز قادر به انجامچنين عملي نيستند. در واقع واسطه گرافيكي كاربر در لينوكس، اجرا و كنترلاز راه دور را براي يك رايانه لينوكس آسانتر و طبيعي تر از رايانه ويندوزجلوه مي‌دهد.

واسطه نماي متني 

اين واسطه به عنوان يك مفسر دستوري نيز شناخته شدهاست. كاربران وينداز برخي اوقات از آن به عنوان يك اعلان از سوي DOS نيزياد مي‌كنند. كاربران لينوكس آن را به عنوان يك برنامه واسطه معرفيمي‌كنند. هر نوع از ويندوز به يك مفسر دستوري مجهز است، اما انواع مختلفويندوز از مفسرهاي مختلفي نيز برخوردارند.

به طور كلي، مفسرهايدستوري ويندوز سريx 9شباهت زيادي به يكديگر دارند و نسخه‌هاي كلاس NT نيزمفسرهاي دستوري مشاهبي را در خود جاي داده‌اند. اما تفاوت‌هايي در بين ايندو دسته از ويندوز وجود دارد.
لينوكس مانند ديگر نسخه‌هاي يونيكس، ازمفسرهاي دستوري چندگانه پشتيباني مي‌كند، اما معمولاً از يك نوع كه بهعنوانBASH  شناخته مي شود، استفاده مي‌كند. از ديگر مفسرها مي توان ازKorn shell، Bourne shell، ash  و C shell  ياد كرد.

هزينه‌ها 

براي يك desktop  و يا كاربرد خانگي، مي‌توان گفتلينوكس خيلي ارزان و يا رايگان است در حالي است كه ويندوز گران است. دركاربرد سرور نيز لينوكس در مقايسه با ويندوز بسيار ارزان است. مايكروسافتاجازه مي دهد، يك كپي از ويندوز تنها براي يك رايانه استفاده شود. براياولين بار در ويندوز XP، آنها با استفاده از نرم‌افزاري به اعمال اينقانون (در ابتدا فعال‌سازي توليد ويندوز و سپس ويندوزGenuine (مي‌پردازند.

در مقايسه، تنها با يك بار خريد لينوكس، شمامي‌توانيد در هر چند رايانه با هيچ گونه هزينه اضافي از آن استفاده كنيد.مي توان كتاب لينوكس و سيستم‌عامل كه شامل كتاب است را به رايگان تهيهكرد. همچنين مي‌توان لينوكس را به صورت رايگان از فروشندگان آن مشروط براين كه به يك ارتباط اينترنتي پر‌سرعت و يك CD burner مجهز باشيد، و يا ازسايت
www.ashiyane.org/forums  دانلود كرد.

دستيابي به سيستم‌عامل

براي دستيابي به لينوكس بايد رايانه اي جديد را كهلينوكس از پيش بر روي آن نصب شده خريداري كرد. ليندوز كه در حال حاضرلينسپاير ناميده مي‌شود، ليست تمامي فروشندگاني كه رايانه‌هايي مجهز بهليندوز را به فروش مي‌رسانند، ارائه مي‌دهد. اگر شما خواستار نصب لينوكسهستيد، مي‌توانيد به خريد رايانه‌اي بدون سيستم‌عامل از Dell  و ياWal-Mart كه براي نصب انواع لينوكس كامل است، اقدام كنيد.

نصبويندوز هميشه يكسان است و اين در حالي است كه توزيع‌هاي مختلف لينوكسبرنامه‌هاي نصب خود را دارند كه حتي اين امر مي‌تواند در نسخه‌هاي مختلفتوزيع يكسان، تغيير يابد.

اجراي برنامه از طريق سي دي لوح فشرده

يكي از كارهايي كه لينوكس مي‌تواند انجام دهد وويندوز نمي‌تواند، اجرا شدن از روي سي دي است. براي اجرا، ويندوز بايدابتدا روي ديسك سخت نصب شود. اگر نصب ويندوز در مقطعي قطع شود، نمي‌توانرايانه را راه‌اندازي كرد. برنامه‌اي رايگان با نام BartPE وجود دارد كهمي‌تواند برخي از برنامه‌هاي ويندوز را از طريق سي‌دي bootable  اجرا كرد.

بهطور عادي، لينوكس نيز از طريق يك ديسك سخت اجرا مي‌شود، اما تعداد خيليكمي از نسخه‌هاي لينوكس هستند كه بدون نصب شدن بر روي ديسك سخت، كاملاً ازطريق سي دي اجرا مي‌شوند.

در نسخه‌هاي لينوكس مبني بر سي‌دي،كاربرد از ديسك سخت متفاوت است. برخي از آنها مانند ليندوز، هيچ چيزي رابر روي ديسك سخت چك نمي‌كنند و تجربه لينوكس را به راحت‌ترين و امن‌تريننحو امكان مي‌سازند.

نرم‌افزار كاربردي 

در مقايسه لينوكس و ويندوز مي‌توان گفت، نرم‌افزارهاي كاربردي بيشتري براي ويندوز موجود است.
كسبنرم‌افزار كاربردي:اگر به خريد يك كپي از ويندوز بر روي CD-ROM  اقدامكنيد، نمي‌توانيد به نرم‌افزارهاي كاربردي آن دسترسي پيدا كنيد. اما اگربه خريد يك يا چند كپي از لينوكس بپردازيد، مي‌توانيد نرم‌افزارهايكاربردي آن را به صورت رايگان دريافت كنيد. رايانه اي جديد به همراهويندوزي كه از پيش بر روي آن نصب شده نيازمند به نرم‌افزارهاي كاربرديدارد. هر توزيع لينوكس با انواع متعددي ارائه مي شود. هر چه نسخه گرانترباشد، نرم‌افزارهاي بيشتري نيز خواهد داشت.

نصب نرم‌افزارهاي كاربردي

نصب كاربردها تحت ويندوز در حالي كه استانداردنشده‌اند، معمولا همسان است. نصب نرم‌افزار تحت لينوكس در هر توزيع متغايراست و به راحتي، سادگي و آشكاري ويندوز نمي‌باشد. ليندوز به كاربران اجازهمي‌دهد به نصب نرم‌افزارها در شرايطي شبيه به بهنگام كردن ويندوزبپردازند. در لينوكس كاربردها پس از دانلود شدن، به طور خودكار نصبمي‌شوند كه اين سرويس‌دهي به صورت رايگان صورت نمي‌پذيرد.

ويروس‌ها و جاسوس‌ها

انواع مختلفي از برنامه‌هاي نرم‌افزاري بدانديشوجود دارد كه معمول‌ترين آنها به عنوان ويروس و جاسوس ناميده مي‌شوند.جاسوس در ويندوز به مشكلي بزرگ تبديل شد درحالي كه مايكروسافت به خريد يكشركت نرم‌افزاري ضد جاسوس اقدام كرد و توليدات خود را با عنوان برنامه ضدجاسوس مايكروسافت در سال‌ 2005روانه بازار كرد. بخش عظيمي از ايننرم‌افزارهاي مخرب در ويندوز عمل مي‌كنند.

كاربران و اسم رمز

لينوكس و ويندوز0002/XP  هر دو نيازمند نام كاربرو اسم رمز و زمان ره اندازي هستند. ويندوزهايXP و  2000 و لينوكس ازنمونه‌هاي متعدد و يا طبقه‌هاي مختلفي از كاربران حمايت مي‌كنند. لينوكس وويندوز مي‌توانند كاربران را به گروه‌هاي مختلف دسته بندي كنند و مزايا رابراي يك گروه نسبت به يك كاربر ارائه مي‌دهند. اما فايل‌ها در لينوكس تنهامتعلق به يك كاربر يا گروه، معين شده است.

خطاهاي برنامه‌اي

تمامي نرم‌افزارها خطاهاي برنامه‌‌نويسي دارند وخواهند داشت. لينوكس در داشتن خطاهاي نرم‌افزاري كمتر در مقايسه با ويندوزشهرت دارد. ويندوز از سوي برنامه نويساني طراحي مي‌شود كه اشتباهات آنهابه دليل اين كه مايكروسافت به انتشار كدهاي اصلي خود براي ويندوزنمي‌پردازد، مخفي مي‌ماند.

در مقايسه لينوكس از سوي هزارانبرنامه نويس در سراسر جهان طراحي مي‌شود. آنها به انتشار كد منبع برايسيستم‌عامل مي‌پردازند و هر برنامه‌نويس علاقه‌مند مي‌تواند به بررسي آنهااقدام كند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 49
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 210
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 362
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 488
  • بازدید ماه : 488
  • بازدید سال : 4,934
  • بازدید کلی : 44,057