loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 132 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)

تصحيح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

اشاره:

اينبار به سراغ يكي از مشكلات معمول همه كاربران رفته‌ايم كه به‌رغم سادگيراه‌حل آن، بسيار مشكل‌ساز است؛ يعني تصحيح رنگ و نور عكس‌ها!

فتوشاپدر كنار تمام قابليت‌هاي پيچيده خود، امكانات بسيار زيادي را هم برايكاربران خانگي فراهم كرده است تا آن‌ها نيز بتوانند از امكانات بي‌نظيربرنامه استفاده كنند.

حتي نسخه‌اي از اين برنامه هم براي كاربرانخانگي منتشر مي‌شود كه Photoshop Elements نام دارد و با امكانات ساده‌ترو قيمت ارزان‌تر مخصوص كاربران تازه‌كار و خانگي منتشر مي‌شود و چند سالياست كه ميزان فروش جهاني آن تقريباً هم اندازه فتوشاپ اصلي است.

امادر كشور ما به دليل ارزان قيمت بودن اين‌گونه برنامه‌هاي، استقبال ازPhotoshop Elements هم چندان زياد نيست و اغلب كاربران ترجيح مي‌دهند همانبرنامه اصلي را روي كامپيوتر خود نصب كنند؛ حتي اگر نتوانند از بسياري ازقابليت‌هاي آن استفاده كنند! همين برنامه قدرتمند، روش‌هاي ساده‌اي همبراي كاربران خانگي دارد. اين روش‌هاي ساده را ياد بگيريم!

 

تصحيح نور

فرض كنيم عكسي را گرفته‌ايد كه نور آن كافي نيست و اصطلاحاً تاريك شده است. به چنين عكس‌هاييUnderexpose مي‌گويند.

يعنينور آن‌ها زير يا كمتر از مقداري است كه براي نوردهي يا Expose عكس كافيباشد. كافي است فتوشاپ را اجرا كرده و از طريق فرمان File>Open عكسمذكور را در داخل آن باز كنيد.

حالا منوي Image را كليك كنيد. از منوي باز شده آن، گزينه Adjustment و بعد Shadow/Highlight را كليك كنيد.

پنجره‌ايكه باز مي‌شود Shadow/Highlight نام دارد و در آن دو متغير براي سايه‌ها وروشنايي‌ها دارد. با تغيير اين دو متغير مي‌توانيد به سادگي مقدار روشناييعكس را تغيير دهيد.

البته تنظيمات داخل اين پنجره به همين دومتغير ختم نمي‌شود. اگر روي گزينه Show More Optins كليك كنيد، براي هر دوگزينه سايه‌ها و روشنايي‌ها سه متغير جداگانه پديدار مي‌شوند.

ازآنجايي‌كه اين آموزش، يك آموزش سريع براي افراد تازه‌كار است، توضيح بيشتردرباره امكانات ديگر متغير‌هاي اين فرمان را به وقت ديگري موكول مي‌كنيم.


تصحيح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

تصحيح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

استفادهاز فرمان قبل براي عكس‌هايي كه كنتراست رنگي زيادي دارند، مناسب است؛مثلاً عكس هايي كه يك نفر جلوي پنجره ايستاده است و به همين دليل صورت اوسياه شده است.

اما برخي از كاربران ترجيح مي‌دهند تعيين ميزاندقيق كنتراست را به فتوشاپ بسپرند. فرمان Auto Contrast در فتوشاپ،همان‌طور كه از اسم آن برمي‌آيد، مي‌تواند به طور خودكار ميزان كنتراست يكعكس را تنظيم كند.

كافي است عكس مورد نظر را در فتوشاپ باز كنيد و فرمان Auto Contrast را از همان منوي Image>Adjustment  كليك كنيد.

فتوشاپبلافاصله نور كلي محيط را مي‌سنجد و كنتراست عكس را طوري تنظيم مي‌كند كهتيره‌ترين نقطه تصوير به رنگ سياه كامل و روشن‌ترين نقطه تصوير به رنگسفيد كامل برسد. در اين حالت كنتراست مناسب به دست مي‌آيد.

 

فرمان Auto Color

ديگرفرمان خودكار در فتوشاپ،Auto Color است. اين فرمان هم دقيقاً همانند فرمانتنظيم خودكار كنتراست، براي تنظيم رنگ خودكار عكس به كار گرفته مي‌شود.مشكل اينجا است كه اين فرمان در اغلب موارد رنگ‌ها را به صورت اشتباهتغيير مي‌دهد.

مثلاً اگر در يك محيط سرسبز، از يك شخص عكس بگيريدو با اين فرمان بخواهيد رنگ صورت، فرد را تنظيم كنيد، مطمئناً رنگ چهرهبسيار بي رنگ خواهد شد.

زيرا فتوشاپ براي تنظيم رنگ كلعكس، رنگ‌هاي سبز بسيار زيادي را در عكس تشخيص داده است و درصدد است باكاهش رنگ سبز، رنگ كل عكس را تصحيح كند. به همين دليل، رنگ چهره نيز بهاشتباه تخمين زده مي‌شود. (عكس 3)

فرمان تنظيم رنگ خودكار چندانكارآمد نيست. بنابراين فتوشاپ اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي‌دهدكه خودشان مقادير رنگي را كم و زياد كنند. تغيير رنگ‌ها در فتوشاپ از طريقفرمان Image>Adjustments>Color Balance در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

اين فرمان به قدري مهم است كه كليد ميانبر ساده‌اي مثل Ctrl+B برايآن انتخاب شده است. يعني اگر دكمه‌هايCnotrol و B را روي صفحه‌كليد فشاردهيد، پنجره اين فرمان باز مي‌شود و مي‌توانيد رنگ‌هاي عكس را تنظيم كنيد.در اين پنجره سه متغير وجود دارد كه با آن مي‌توان شش رنگ اصلي را كم وزياد كرد.

سه رنگ قرمز و سبز و آبي كه در مقابل هر يك از آن‌هارنگ مخالفشان يعني Cyne (سبز - آبي)، Magenta (سرخابي) و زرد قرار دارد.مثلاً اگر در زير نور لامپ تنگستن، عكسي كه گرفته‌ايد زرد رنگ شده است،مي‌توانيد با اين فرمان از زردي عكس بكاهيد تا رنگ آن طبيعي شود.

تصحيح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

اما تصحيح رنگ گفته شده، مربوط به زماني است كه خودتان بتوانيد مقدار خطاي رنگي عكس‌تان را تشخيص دهيد.

گاهي،عكس‌هايي را مي‌بينيد كه مي‌توانيد به وضوح خطاهاي رنگي را در آن‌ها احساسكنيد. اما نمي‌توانيد بفهميد مقدار كدام رنگ، كم يا زياد است يا اين‌كه يكرنگ را تا چه اندازه بايد كم و زياد كنيد.

در اين زمان مي‌توانيد از قابليت مقايسه‌اي رنگ‌ها در فتوشاپ كه با نام Variation شناخته مي‌شود، استفاده كنيد.

پنجرهكاربري اين فرمان به دو بخش تقسيم شده است. در سمت چپ آن عكس اصلي در ميانشش پنجره قرار دارد كه هريك با مقداري از تغيير رنگ، نتيجه تصحيح رنگ دريك جهت رنگي را نشان مي‌دهند.

مثلاً يكي از عكس‌ها كمي زرد وديگري كمي آبي است. مي‌توانيد هر يك از عكس‌هاي تغيير رنگ يافته را كهمي‌پسنديد، كليك كنيد تا آن عكس، به عكس اصلي تبديل شود و دوبارهپنجره‌هاي تغيير رنگ در دور آن قرار بگيرند و ... .

در قسمت سمتراست هم همين روش براي تصحيح تاريكي و روشنايي وجود دارد. با اين روشمي‌توانيد به سادگي رنگ و حتي نور عكس‌هايتان را تصحيح كنيد.

 

رفع قرمزي چشم

يكياز قابليت‌هاي بسيار كارامد براي كاربران تازه‌كار در فتوشاپ، ابزار قرمزيچشم است. برخي دوربين‌هاي سطح متوسط در هنگام فلاش زدن، موجب قرمزي چشم‌هادر عكس مي‌شوند. اين‌كه چرا اين مشكل به‌وجود مي‌آيد، از سطح آموزش اينشماره خارج است.

اما اين‌كه چطور مي‌توان آن را از بينبرد، دقيقاً همان چيزي است كه وظيفه اين ابزار را تعيين مي‌كند. اين ابزاردر زير گروه ابزارهاي Healing Brush قرار دارد.

اگر آن را پيدانمي‌كنيد، دكمه Shift را نگه داريد و پشت سر هم دكمه J را روي صفحه كليكبزنيد تا علامت اين ابزار را كه شبيه يك چشم است در نوار ابزار ببينيد.

نوك اين ابزار شبيه يك علامت به اضافه (+) است. كافي است با اين به اضافه روي قرمزي يك چشم كليك كنيد تا بلافاصله آن را حذف كند.

تصحيح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

دوربين‌هايديجيتال طوري طراحي مي‌شوند كه در موقع فلاش زدن حداقل مقدار قرمزي چشم راايجاد كنند. اما هميشه امكان خطا وجود دارد. فتوشاپ در خدمت شما است!

 

هماهنگي محيط رنگي

با اين حال فرض كنيد كه تصحيح رنگ و نور يك عكس را با روش‌هايي كه در بالا گفتيم انجام داديد و نتيجه مورد پسندتان قرار گرفت.

حالاگر تعداد عكس هايي كه به همان روش عكس‌برداري شده‌اند زياد باشد و همهآن‌ها به يك اندازه و دقيقاً شبيه همين عكس اول به تصحيح نياز داشتهباشند، چه مي‌كنيد؟

اولين روش اين است كه همه عكس‌ها را بهصورت تك به تك از لحاظ رنگ و نور تصحيح كنيد. اما فرمان Match Color ازمنوي Image>Adjustments به شما امكان مي‌دهد محتواي رنگي بين دو عكسمتفاوت را با هم يكي كنيد.

مثلاً اگر زردي يك عكس را با استفادهاز روش‌هاي بالا گرفته‌ايد و مي‌خواهيد اين كار را براي تك‌تك عكس‌هايديگري كه داراي ته رنگ زرد هستند اعمال كنيد، مي‌توانيد با اين فرمان كاريكنيد كه محيط رنگي تمام عكس‌هاي ديگر با اولين عكس ويرايش شده يكي شود.

براياين كار پس از باز كردن عكس و باز كردن پنجره فرمان Match Color، از منويباز‌شدنيِ Source بايد عكسي را كه مي‌خواهيد محيط رنگي آن به عنوان محيطرنگي منبع مورد استفاده قرار بگيرد انتخاب كنيد. در ابتدا اين منو گزينهNone  يا «هيچ‌كدام» را نشان مي‌دهد.

به همين دليل، هيچ تغييريروي عكس نمي‌بينيد. اما كافي است، عكس ديگري را به عنوان عكس اصلي معرفيكنيد، تا بلافاصله تغيير رنگ را در عكس فعلي مشاهده كنيد. 

اين روش خصوصاً براي يكي‌كردن رنگ صورت در عكس‌هاي چهره بسيار كاربرد مفيدي دارد.

درچنين حالتي براي اين‌كه بتوانيد محدوده در حال تغيير را تنها به چهرهافراد محدود كنيد، مي‌توانيد با يكي از ابزارهاي انتخاب، تنها صورت افرادرا انتخاب نماييد و سپس از فرمان Match Color استفاده كنيد.

 

منبع: نشريه عصر شبکه


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 168
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 300
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 4,501
  • بازدید کلی : 43,624