loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 82 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)



علاقه‌مندان به زبان پاسكال امروزه كمتر با اين زبان و كامپايلري چونTurbo Pascal برنامه‌نويسي مي‌كنند. مي‌توان گفت كه زبان پاسكال وابزارهاي كوچك مربوط به آن تنها محدود به آموزشگاه‌ها و واحدهاي درسي شدهاست و كمتر جنبه كاربردي و تجاري دارند.

زيرا اولا سيستم عامل مربوط به پاسكال قديمي، DOS  است كه درحال حاضر ديگركاربرد چنداني ندارد، ثانيا با امكانات امروز و انتظارات موجود از يك زبانبرنامه‌نويسي، پاسكال قديمي، ديگر نيازها را برآورده نمي‌سازد.
اشخاصي كه با زبان پاسكال برنامه مي‌‌نوشتند يا در حال حاضر قصد دارند ازتوانايي‌هاي اين زبان بهره‌ ببرند هم‌اكنون زباني مثل دلفي را انتخابمي‌كنند كه اولا بر پايه پاسكال طراحي شده است و ثانيا قابليت‌هاي بسياريدارد كه زبان قديمي پاسكال فاقد آنها است.

دلفي‌

در سال 1995، شرك بورلند زباني را تحت عنوان پاسكال شي‌ءگرا (ObjectPascal)  طراحي كرد و آن را در ابزاري به نام دلفي (Delphi)  به كار گرفتكه بعدها به دليل محبوبيت و معروفيت اين ابزار، پاسكال شيء‌گرا نيز بهزبان دلفي معروف شد و امروزه از دلفي به عنوان يك زبان ياد مي‌شود.

دلفي يك زبان بصري(Visual)  است كه در محيط ويندوز اجرا مي‌شود و اينقابليت را دارد كه براي ويندوز و DOS برنامه توليد كند. در اصطلاح گوينددلفي قابليت RAD  داردRAD. برگرفته از حروف اول عبارت Rapid ApplicationDevelopment  است. به اين معنا كه دلفي قابليت توليد يا توسعه سريعبرنامه‌هاي كاربردي را دارد. زيرا بخش زيادي از كد برنامه را به طورخودكار توليد كرده و برنامه‌نويس را از اين كار معاف مي‌كند. كاري كه بازبان پاسكال نياز به صرف ساعت‌ها و بلكه روزها زمان بود، دلفي تنها با چندكليك آن را انجام مي‌دهد. ضمن اين كه احتمال وجود خطا يا نرسيدن به نتيجهمطلوب پس از صرف آن ساعت‌ها و روزها وجود داشت، در حالي كه اين احتمال درهمان چند كليك به حداقل ممكن و نزديك به صفر رسيده است.

محيط دلفي يك IDE است. به اين معنا كه در اين محيط، ويراستار،‌ كامپايلر،پيونددهنده، اشكال‌زدا و ساير ابزارها همگي با هم و در كنار هم كارمي‌كنند.

دلفي بيشتر براي نوشتن برنامه‌هاي كاربردي و برنامه‌هاي بزرگ پايگاه دادهبه كار مي‌رود. اما اين يكي زبان همه منظوره است كه مي‌‌توان از آن براينوشتن هر برنامه ديگري استفاده كرد و توانمندي آن باعث شده است كهبرنامه‌نويسان در زمينه‌هاي متفاوتي به اين زبان رو بياورند.

دلفي با درگاه‌هاي ورودي و خروجي و ديگر واسط‌هاي سخت‌افزاري به خوبيارتباط برقرار مي‌كند. به همين دليل اين زبان نيز در كنار زبان C++  زبانمناسبي براي توسعه نرم‌افزارهاي مرتبط با سخت‌افزار است. نرم‌‌افزارهايمرتبط با ميكرو كنترلر‌ها، وسايل ارتباطي، دوربين‌هاي مداربسته و... ازجمله نمونه‌‌هاي اين‌گونه نرم‌افزارهاست.

دلفي كتابخانه بزرگي از عناصر ويژوال و غير‌‌ويژوال دارد كه كاربرنامه‌نويسي را ساده كرده و به آن سرعت زيادي مي‌بخشد. شايد برايتان جالبباشد كه مي‌‌توان برنامه‌اي نظير يك مديا پلير ساده را مي‌توان در كمتر ازيك دقيقه با دلفي نوشت!

به دليل آن كه دلفي توسعه يافته زبان پاسكال است، ميزان خواناييبرنامه‌هاي آن بالا بوده و برنامه‌نويسي با آن ساده است. علي‌رغم اين كهدلفي يك زبان سطح بالاست،‌ اين قابليت را دارد كه به طور مستقيم در آن بهزبان اسمبلي برنامه نوشت يا به طور مستقيم از دستورالعمل‌هاي CPU استفادهكرد.

در كنار ساير توانمندي‌‌هاي يك زبان، دو دليل مهم براي انتخاب يك زبانوجود دارد. يكي آن كه آن زبان از قدمت يا محبوبيت بالايي برخوردار باشد.اين مساله باعث مي‌شود كه منابع و مراجع به اندازه كافي براي آن موجودباشد و در صورت مواجه‌شدن با اشكال بتوان به سرعت در جهت رفع آن اقدامكرده و از سايرين كمك گرفت يا به مراجع موجود رجوع كرد. مساله دوم آن استكه آن زبان به طور پيوسته از جانب شركت عرضه‌كننده پشتيباني شود ونسخه‌هاي جديدي از نرم‌افزارهاي مربوط به آن ارائه شود. به اين ترتيبمي‌توان مطمئن بود كه اشكالات موجود در زبان يا ابزارهاي مرتبط با آن بهمرور زمان در نسخه‌هاي بعدي مرتفع خواهد شد.

يكي ديگر از توانايي‌هاي منحصر به فرد دلفي، سرعت كامپايلر آن است.كامپايلر دلفي از روش‌هاي بهينه‌اي براي تبديل زبان مبدا به زبان ماشيناستفاده مي‌كند و از اين رو گاهي به عنوان يك معيار مناسب براي سرعتكامپايلرها به شمار مي‌رود. البته چون دلفي برنامه‌هاي اجرايي exe مي‌سازدسرعت اجراي آنها نيز زياد خواهد بود.

يكي از نقاط قوت زبان دلفي آن است كه مي‌تواند كل برنامه نوشته شده را بهصورت يك فايل اجرايي دربياورد و برخلاف بسياري از زبان‌ها، فايل اجراييحاصل بدون نصب هيچ گونه نرم‌افزار اضافي روي سيستم‌هاي ديگر قابل اجراخواهد بود. به عبارت ديگر دلفي يكي از مناسب‌ترين زبان‌ها در توليدبرنامه‌هاي كوچك، مستقل و قابل حمل است. البته توانمندي‌ها و قابليت‌هاييك زبان بسيار بيشتر از آن است كه بتوان در يك صفحه بيان مي‌كرد. بنابراينسعي مي‌كنيم به نكات مهم به طور خلاصه اشاره كنيم.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 238
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 406
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 532
  • بازدید ماه : 532
  • بازدید سال : 4,978
  • بازدید کلی : 44,101