loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 208 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
فونت چيست؟

به مجموعه حروفي كه با رابطه‌هاي گرافيكي، تصوير نوشتاري يك زبان را نشان مي‌دهد، رسم‌الخط يا فونت1‌ ‌گفته مي‌شود. در فارسي كلمه «قلم» نيز بدين منظور به‌كار مي‌رود.

در این پست پارس ویوا سايتي را معرفي مي‌كنيم كه با آماده‌سازي يك نرم‌افزار تحت وب اين امكان را مي‌دهد تا در كمتر از ده دقيقه دست‌خط مخصوص خودتان را به فونت‌هاي قابل استفاده در رايانه تبديل كنيد. با كمك ابزار موجود در اين سايت مي‌توانيد از خلاقيت ذهنتان كمك بگيريد و همچون كمپاني‌هاي بزرگي از جمله ياهو و گوگل فونت‌هاي بسيار زيبا و منحصر ‌به ‌فردي را ايجاد كنيد.



هفت خوان!

اولين چيزي كه براي ساخت فونت به آن نياز داريد كمي وقت است! همان‌طور كه قبلا هم اشاره كرديم اين زمان مي‌تواند كمتر از ده دقيقه باشد، پس از آن‌كه زمان لازم براي اين كار را فراهم كرديد مي‌بايد به سايت زير وارد شويد:

www.yourfonts.com‌

سپس 7 مرحله‌ي موجود در آن را به ترتيب و پشت سر هم انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه يكي از مهم‌ترين وسايلي كه براي ساخت فونت به آنها احتياج داريد يك دستگاه چاپگر براي چاپ قالب خام حروف و يك دستگاه اسكنر براي ارسال دست‌خط شما به رايانه است.

خوان اول: چاپ قالب

پس از ورود به سايت فوق با كليك روي گزينه ‌Print Template‌ اولين مرحله از 7 مرحله آغاز مي‌شود. در اين مرحله قالب خام نمونه حروف در دو فورمت مختلف به‌صورت عكس و فايل .‌pdf‌ در اختيار شما قرار مي‌گيرد. دقت كنيد كه اگر مي‌خواهيد قالب نمونه را چاپ كنيد بهتر است قالب .‌pdf‌ را دانلود كنيد و چنانچه چاپگر و اسكنر در اختيار نداريد، اما مي‌خواهيد با استفاده از نشانگر ماوس يا قلم‌نوري به نوشتن حروف در قالب نمونه بپردازيد، بهتر است از فورمت‌هاي عكسي استفاده كنيد.

خوان دوم: نوشتن حروف

پس از آن‌كه قالب خام حروف را دانلود كرديد مي‌بايد حروف مربوط به هر خانه را دقيقا در آن خانه وارد كرده و فايل نمونه را به‌طور كامل تكميل كنيد.

براي انجام اين كار بايد نكاتي را نيز در نظر بگيريد كه عبارتند از:

1– استفاده از يك خودكار يا مداد مناسب كه ضخامت نوك آن نه خيلي نازك باشد نه بسيار كلفت. همچنين توجه داشته باشيد كه حروف كاملا در جداول مربوطه قرار بگيرند.

2– تنها حروفي در فونت شما جاي مي‌گيرند كه خانه‌هاي مربوط به آنها را پر كنيد. پس اگر مي‌خواهيد حروف يا نمادهاي2‌ ‌خاصي در فونت شما وجود نداشته باشند، مي‌توانيد جدول مربوط به آنها را خالي بگذاريد.

3– در سمت راست و چپ داخل هر جدول 4 نشانه كوچك به‌صورت افقي وجود دارد كه به شما در محل قرارگيري حروف كمك مي‌كند. سعي كنيد از اين نشانه‌ها به‌درستي كمك بگيريد و حروف خود را در جاي مناسبي بنويسيد.

4– در اين مرحله تصويري نيز براي شما نمايش داده شده است. در اين تصوير دو رديف حروف وجود دارد كه رديف اول به درستي نوشته شده است و چيدمان حروف در رديف دوم اشتباه است. سعي كنيد با توجه به رديف اول شما نيز حروف خود را به‌درستي در جداول وارد كنيد.

خوان سوم: اسكن و ذخيره‌سازي

‌ ‌ پس از وارد ساختن تمام حروف مورد نظر در قالب مربوطه و بررسي نهايي آن مي‌بايد روي گزينه ‌Scan & Save Template‌ كليك كنيد تا وارد مرحله سوم شويد. در اين مرحله نيز به اين نكات توجه كنيد:

1– مطمئن شويد كه شيشه اسكنر تميز و شفاف است.

2– دقت كنيد كه قالب تكميل شده را در جهت مناسب اسكن كنيد و صفحه وارونه نشده باشد.

3– بهتر است كاغذ را در حالت ‌ Color‌ يا ‌Grayscale‌ اسكن كنيد و از اسكن كردن در حالت سياه و سفيد پرهيز كنيد.

4– تفكيك‌پذيري3 ‌اسكن را مي‌توانيد در حالت ‌dpi 150‌ تنظيم كنيد اما بهتر است اين كار را با وضوح ‌dpi 300‌ به انجام برسانيد.

5– دقت كنيد كه خطوط دور تا دور قالب هنگام اسكن حذف نشود و پس از اسكن كردن كاملا مشخص باشد همچنين هيچ حرف يا نقش اضافه‌اي در محدوده خارج از جداول مشخص شده روي تصوير اسكن شده وجود نداشته باشد.

6– پهناي تصوير اسكن شده مي‌تواند بين 1000 تا 4000 پيكسل ‌باشد اما ارتفاع آن بايد بيش از 1000 و كمتر از 5000 پيكسل باشد.

خوان چهارم: شناسنامه فونت

پس از بررسي تمام نكات مرحله 3 و تهيه تصوير اسكن شده از قالب تكميل شده مي‌توانيد روي گزينه ‌Upload Template‌ كليك كنيد تا وارد مرحله چهارم شويد. در اين مرحله مي‌بايد نام فونت و جزييات مربوط به امتياز استفاده از آن را مشخص كنيد. همچنين با كليك روي گزينه ‌Choose‌ در بخش ‌1 Template Page‌ نيز مي‌توانيد فايل اسكن شده از صفحه اول قالب را در سايت آپلود كنيد.

توجه: چنانچه صفحه شماره دو از قالب خام حروف را نيز تكميل كرده‌ايد براي آپلود آن در سايت مي‌توانيد روي گزينه ‌Click here‌ در بخش ‌2 Template Page‌ كليك كنيد.

خوان پنجم: پيش‌نمايش


پس از آپلود موفقيت آميز قالب تكميل شده حروف، پيش نمايشي از مجموعه حروف مورد نظر شما در اختيارتان قرار مي‌گيرد. در اين مرحله مي‌توانيد متن دلخواهتان را در كادر ‌Add custom text‌ وارد كنيد تا پيش‌نمايش آن را با توجه به حروفي كه ساخته‌ايد، مشاهده كنيد.

چنانچه تمام مراحل را به‌درستي پشت سر گذاشته باشيد و پيش‌نمايش صحيح از فونت خود را مشاهده كنيد، مي‌توانيد روي گزينه ‌Download‌ كليك كنيد تا مرحله ششم براي شما به نمايش درآيد.

خوان ششم: دانلود فونت

در اين مرحله لينك دانلود فونت شما در اختيار قرار مي‌گيرد. پس از كليك روي لينك مربوطه و دانلود فايل فون ساخته شده توسط خودتان مي‌توانيد روي گزينه ‌Install & Use‌ كليك كنيد.

خوان هفتم: نصب و استفاده

با ورود به اين مرحله روش نصب فونت ايجاد شده در سيستم‌عامل ويندوز، لينوكس و مكينتاش به شما نمايش داده مي‌شود. با كمك روش‌هاي ذكر شده مي‌توانيد فونتتان را در سيستم‌عامل نصب كرده و به‌راحتي در تمام نرم‌افزارهايي كه قابليت تايپ در آنها وجود دارد از آن استفاده كنيد.


منبع: www.parsviva.com



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 47
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 127
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 234
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 360
  • بازدید ماه : 360
  • بازدید سال : 4,806
  • بازدید کلی : 43,929