loading...
بهترین اس ام اس
بهنام علیپور بازدید : 94 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
تا به‌حال فايلي را به‌طور اتفاقي از رايانه خود حذف كرده‌ايد؟ ازدوستان يا آشنايان خود شنيده‌ايد كه در اثر آلوده شدن رايانه به ويروس،فايل‌ها و اطلاعات مهمشان را از دست بدهند؟ در اين شرايط هر كاربريبه‌دنبال راه حلي براي بازيابي اطلاعات خود است و خوشبختانه نرم‌افزارهايبسيار زيادي نيز براي بازيابي اطلاعات ساخته شده است كه مي‌توان به‌كمكآنها در كمتر از چند دقيقه اطلاعات از‌دست‌رفته را به محل اول خود درهارد‌ديسك بازگرداند.

امروز قصد داريم از پرتال دانلود و خدمات الکترونیکی ایران نرم‌افزاري رامعرفي كنيم كه علاوه بر بازيابي اطلاعات از دست رفته داراي يك قابليتمنحصر‌به‌فرد ديگر يعني بازيابي اطلاعات رايانه‌هاي موجود در يك شبكه ازراه دور است.


The image “http://smartpctools.com/network_data_recovery/screens/netrecovery2sm.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.


حذف فاصله‌ها

فرض كنيد در يك سازمان بزرگ مشغول به‌كار هستيد و مديريت شبكه در اينسازمان را برعهده داريد. هر ‌از ‌گاهي برخي از كاربران شبكه فايل‌هايي رابه‌طور اتفاقي حذف مي‌كنند و شما مجبوريد براي بازيابي اطلاعات از دسترفته نرم‌افزارهاي مختلفي را روي رايانه آنها نصب كنيد و ميز خود را نيزترك كرده و به محل رايانه مورد نظر برويد كه در اين صورت كنترل خود برفعاليت‌ كاربران شبكه را نيز به‌طور موقت از دست مي‌دهيد. به‌نظر شما بهترنيست از راه دور و از رايانه خودتان به بازيابي اطلاعات از دست رفتهكاربران بپردازيد؟

شايد فكر كنيد اطلاعاتي كه از هارد‌ديسك رايانه كاربران حذف شده استبه‌هيچ وجه توسط رايانه شما قابل بازيابي نباشد، چرا كه تنها راه بازيابياطلاعات از دست رفته جستجو در همان هارد‌ديسكي است كه اطلاعات در آن ذخيرهشده‌اند. اگر به چنين نكته‌اي فكر مي‌كنيد، كاملا منطقي و درست است و بههمين خاطر نيز نرم‌افزار قدرتمند ‌Smart Data Recovery Enterprise‌به‌عنوان يك واسط ميان ديسك سخت رايانه كاربر و رايانه مدير شبكه عملمي‌كند و به مدير شبكه اين امكان را مي‌دهد تا از راه دور به جستجو درهارد‌ديسك رايانه كاربر بپردازد و پس از يافت نتايج مورد نظر، آنها رااستخراج كرده و در محل دلخواه از هارد‌ديسك رايانه كاربر ذخيره كند.

راحتي شما و كاربران

با استفاده از اين نرم‌افزار نه‌تنها شما ميز خود را ترك نمي‌كنيد بلكهحضور غيرفيزيكي شما موجب مي‌شود تا كاربران نيز بتوانند در حين عملياتبازيابي به ادامه كار خود بپردازند.

دو در يك

نرم‌افزار ‌Smart Data Recovery‌ به دو ابزار كوچك تقسيم شده است كه يكياز آنها ابزار مديريت ‌(Administrator)‌ و ديگري واسطه ‌(Agent)‌ ميانرايانه كاربر و رايانه مديريت است.

ابزار مديريت در اين نرم‌افزار شما را قادر مي‌سازد تا مديريت درعملياتجستجو، مشاهده پيش‌نمايش و بازيابي اطلاعات در رايانه‌هاي موجود در شبكهرا به انجام برسانيد و ابزار واسطه نيز با كمك مديريت شما، جستجو، ارائهپيش‌نمايش و بازيابي واقعي اطلاعات از هارد‌ديسك رايانه كاربر را به انجاممي‌رساند.

به همين سادگي

روش استفاده از اين برنامه بسيار ساده است. همان‌طور كه گفتيم نرم‌افزاربه دو ابزار كوچك‌تر تقسيم شده است؛ اين دو ابزار به‌صورت دو فايل مجزا بهنام‌هاي ‌agentsetup.exe‌ و ‌adminsetup.exe‌ در اختيار شما قرار مي‌گيرندكه فايل اول يعني ‌agentsetup.exe‌ بايد در رايانه كاربران شبكه نصب شود وفايل ‌ adminsetup.exe‌ در رايانه شما، يعني كسي كه قرار است عمليات جستجوو بازيابي از رايانه كاربران شبكه را مديريت كند.

پس از نصب اين دو ابزار در رايانه‌ها مي‌بايد تنظيماتي را براي مرتبطساختن آنها با يكديگر به‌انجام برسانيد كه اين تنظيمات به‌طور مختصرعبارتند از:

ميزبان:‌ ‌با اجراي ابزار نصب شده در رايانه كاربران پنجره‌اي به نمايش درمي‌آيد كه در آن مي‌بايد نام رايانه مدير سيستم و يك پورت آزاد را مشخصكنيد. در اين برنامه پورت 999 به‌طور پيش‌فرض انتخاب شده است.

تنظيمات اجرا و اتصال :‌ ‌از ديگر گزينه‌هاي قابل تغيير در اين بخشتنظيماتي همچون اجرا با شروع ويندوز و اتصال خودكار به رايانه مدير سيستماست كه پيشنهاد مي‌كنيم تمام گزينه‌هاي موجود در اين بخش را نيز فعال كنيد.
پس از اعمال تنظيمات مربوط به ابزار واسطه نوبت به تنظيمات ابزار مديريت مي‌رسد.

ابزار مديريت در اين نرم‌افزار تنظيمات خاصي ندارد و براي استفاده از آنكافيست پس از اجراي آن روي گزينه ‌Activate‌ كليك كنيد. در اين مرحلهچنانچه تنظيمات مربوط به ابزار واسطه در رايانه كاربران را به‌درستي مشخصكرده باشيد و پورت 999 آنها نيز توسط ديواره آتش مسدود نشده باشد مي‌بايدليستي از آنها را در ستون سمت چپ ابزار مديريت مشاهده كنيد.

شروع عمليات

با مشاهده ليست كاربران تحت پوشش نرم‌افزار مي‌توانيد پس از كليك روي نامهر يك از آنها و انتخاب درايو مورد نظر، با فشردن كليد ‌Find‌ عملياتجستجو را آغاز كنيد تا در كمتر از چند ثانيه ليست فايل‌هاي قابل بازيابيرا مشاهده كنيد. استفاده از نرم‌افزار فوق كاملا رايگان است و ازسيستم‌عامل‌هاي خانواده ويندوز (‌Vista، 2003، XP، 2000 و NT‌) نيزبه‌خوبي پشتيباني مي‌كند. براي دانلود اين برنامه كه حجمي كمتر از 4.5مگابايت دارد مي‌توانيد به لينك زير مراجعه كنيد:

http://smartpctools.com/network_data_recovery/index1.html


بهنام علیپور بازدید : 84 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
مجموعه اس ام اس, پیامک, پیام کوتاه, sms تاسوعا عاشورا که توسط پرتال دانلود و خدمات الکترونیکی ایران جمع آوری و در اختیار شما قرار گرفته است.



بر گوش جانم می سرد آوای زنگ قافله
این قافله تا کربلا دیگر ندارد فاصله

------------------------------

السلام عليك يا أباعبدالله
وعلي الارواح التي حلت بفنائك عليكم مني جميعا
سلام الله أبدا مابقيت وبقي الليل والنهار
ولاجعله الله آخر العهد مني لزيارتكم
السلام علي الحسين
وعلى علي بن الحسين
وعلى أولاد الحسين
وعلى أصحاب الحسين

------------------------------

چشمي كه در بهشت تو گريان نمي شود
بايد حواله داد به دست جهنمش

------------------------------

هر که غمت را خرید، عشرت عالم فروخت
با خبران غمت بی خبر از عالمند

------------------------------

گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند
خیل ملک در رکوع پیش لوایت خمند

------------------------------

به روي گونه ي گل رد پاي شبنم ها
غمت به خاک رسانده است گُرده هاي غم ها

------------------------------

ولحظه لحظه هاي اين روزها عزادارند
دويده در رگشان خوني از محرم ها

------------------------------

به روي گونه ي گل رد پاي شبنم ها
غمت به خاک رسانده است گُرده هاي غم ها

------------------------------

ولحظه لحظه هاي اين روزها عزادارند
دويده در رگشان خوني از محرم ها

------------------------------

رسوائي اميه، قتل رقيه شد
اين طفل به جمله عشاق رهبر است

دلم میخواد که توی هر دو عالم
سینه زن محرم تو باشم

------------------------------

یه دختری گوشه ویروونه نشسته
رفته تو فکر باباشو و چشاشو بسته

------------------------------

مهمانم و بسترم زمین است
عطشانم و قلبم آتشین است
دشمن همه سوی در کمین است
من عاشقم و گناهم این است

------------------------------

دلم گردیده در بحر غمت غرق
مَنِه بین منو فرزند خود فرق
اگر عیبم بود کم سن و سالی
چرا پس گاهواره گشته خالی؟!

------------------------------

خنده كنان مي رود روز جزا در بهشت
هر كه به دنيا كند گريه براي حسين

------------------------------

فرموده است حضرت صادق هر آنكسي
گريان جدّ ما شده با من برادر است
در حج و در عبادت و در سجده‌هاي شب
گريه كن حسين شريك پيمبر است

------------------------------

منم نواده ي هاجر که پيش چشم ترم
به مذبح آمده اين بار هر دو تا پسرم

------------------------------

دو تا کبوتر من قابل ضريح تو نيست
اگر به خاک مي افتند هم فداي حرم

------------------------------

بر من لباس نوكري‌ام را كفن كنيد
نوكر بهشت هم برود باز نوكر است

------------------------------

به یاد داغ بانو، دلشکسته
محرم می روم دنبال دسته

------------------------------

علم بر دوش مردان جوان است

علی اصغر امیر کودکان


بهنام علیپور بازدید : 82 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
گوگل ديگر تنها يك موتور جستجو نيست، اين شركت كه به هر زمينه‌اي پا گذاشته، تقريبا آن بخش را از آن خود كرده، ديگر سرويس‌هاي متعددي دارد كه بسياري از آنها براي‌ما شناخته شده و بسياري نيز ناشناخته مانده است. ‌ ‌

اما آيا تابه‌حال به اين مساله فكر كرده‌ايد كه 10محصول برتر گوگل چه محصولاتي هستند؟ بهتر است براي فهميدن اين موضوع به رتبه‌بندي سايت ‌QuantCast‌ در مورد زيرمجموعه‌هاي گوگل نگاهي بيندازيم، تا ببينيم كدام‌يك از محصولات گوگل از زماني كه صاحب زيردامنه‌شدند، از محبوبيت بيشتري برخوردارند. برترين اين فهرست، موتور جستجوي گوگل با تقريبا بيش از 6/136 ميليون بازديدكننده روزانه در آمريكا است.

 

 

پس از اين محصول مي‌توان به نقشه گوگل ‌(Google Map)‌ با تقريبا 36 ميليون بازديدكننده، جستجوي تصوير گوگل با تقريب 7/31 ميليون بازديدكننده و سرويس ايميل ‌Gmail‌ با 5/10 ميليون بازديدكننده روزانه اشاره كرد. پرونده‌هاي گوگل ‌‌(Google Docs)‌، سايت‌هاي گوگل و ‌Knol‌ هنوز براي اين‌كه در ليست 10 محصول برتر قرار بگيرند، به‌اندازه كافي بازديدكننده ندارند، ولي در اين چند ماه اخير محبوبيت آنها در حال افزايش است.

يوتيوب ‌(YouTube)‌، بلاگر‌(Blogger)‌ و اوركات ‌(Orkut)‌ در اين رده‌بندي قرار ندارند، زيرا هركدام دامنه خود را دارند. ولي يوتيوب با 70ميليون بازديدكننده مي‌تواند در جايگاه دوم، و بلاگر با 5/23 ميليون بازديدكننده در بين پنج‌تاي برتر قرار بگيرد. از آنجايي كه اوركات در آمريكا از محبوبيت چنداني برخوردار نيست، نمي‌تواند در اين‌ليست جايي دست‌وپا كند. جالب است كه دامنه ‌sorry.google.com‌ كه براي گيرانداختن روبات‌ها و نرم‌افزارهاي جاسوسي است، در رده هشتم قرار گرفت كه به‌خاطر اين‌كه محصول نبود، از فهرست خارج كرديم.

موضوع قابل ذكر ديگري كه كوانكست ارائه داده، رشد جستجوي كتاب گوگل است كه از ماه سپتامبر بازديدكنند‌گان آن از اخبار گوگل پيشي گرفته است. شايد امكان جستجو در ميان روزنامه‌ها باعث رشد آن شده است.

بر طبق آمار كوانكست، بازديدكنندگان جستجوي كتاب درحال حاضر 4/8 ميليون نفر هستند در حالي كه اخبار گوگل 4/7 ميليون نفر بازديدكننده دارد. ولي اگر بخواهيم از ديدگاه ديگري به اين مساله نگاه كنيم، سرويس‌هاي ديگري مثل ‌comScore‌ و ‌Compete‌ نشان مي‌دهند كه اخبار گوگل هنوز از جستجوي گوگل بزرگتر است.

براي مثال ‌comScore‌ نشان مي‌دهد كه اخبار گوگل 6/15ميليون بازديدكننده‌دارد و آن را با 8/7ميليون بازديدكننده جستجوي كتاب مقايسه مي‌كند. ولي هردوي اين سرويس‌ها، رشد پرمعناي بازديدكنندگان جستجوي كتاب را از تابستان به اين طرف، نشان مي‌دهند.

البته آمار كوانكست خيلي قابل اعتماد نيستند زيرا آمار سايت‌هاي گوگل به روش ‌ Quantified‌(پروسه‌اي كه كوانكست از آن استفاده مي‌كند تا اطلاعات را به‌طور دقيق جمع‌آوري كند) ثبت نمي‌شود. ولي به‌هرحال اين آمار تقريبا صحيح‌اند. در زير رتبه‌بندي كوانكست در مقايسه آن با رتبه‌بندي ‌comScore‌ فقط در حوزه بازديدكنندگان آمريكا آمده است. برخي از رتبه‌ها متفاوت‌اند، ولي 9 تا از 10‌تاي نخست بين اين دو رتبه‌بندي ثابت هستند. (درواقع تنها فرقي كه بين اين‌دو وجود دارد اين است كه ‌comScore‌ جستجوي محصولات گوگل را محاسبه كرده است درحالي كه كوانكست گروه‌هاي گوگل را در نظر گرفته است.)


فهرست كوانكست

1– جستجوي گوگل

2– نقشه‌گوگل

3– جستجوي تصوير گوگل

4- ‌Gmail‌

5– جستجوي كتاب گوگل

6– اخبار گوگل

7– جستجوي ويدئوي گوگل

8– پيكاسا

9- ‌Google earth‌

10- گروه‌هاي گوگل


فهرست ‌comScore‌

1– جستجوي گوگل

2– جستجوي تصوير گوگل

3– نقشه‌گوگل

4- ‌Gmail‌

5– جستجوي اخبار گوگل

6– جستجوي ويدئوي گوگل

7– جستجوي محصولات گوگل

8– جستجوي كتاب گوگل

9– پيكاسا

10- ‌Google earth

 

بهنام علیپور بازدید : 86 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)

 
به‌كمك ‌WebMynd‌ مي‌توانيد از سيستم جستجوي گوگل بهتر استفاده كنيد، آخرين وب‌سايت‌هايي كه مشاهده كرده‌ايد را دم دست داشته باشيد، محبوب‌ترين وب‌سايت‌هاي شما همواره فهرست شده‌اند و مي‌توانيد موتورهاي جستجوي ديگر را نيز به اين حافظه وبي خود بدهيد.

 وب‌مايند به‌صورت افزونه‌اي براي مرورگر فايرفاكس از طريق آدرس زير قابل دريافت است:

http://www.webmynd.com

بهنام علیپور بازدید : 119 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)

 

به‌كمك سرويس تحت وب ‌IM-History‌ كاربر هر سيستم تبادل پيغامي كه باشيد، چت‌هاي خود را مديريت كنيد و آن‌ها را به بايگاني آنلاين بسپاريد كه همواره امكان دسترسي، جستجو و خواندن‌شان براي‌شما ممكن باشد. براي ثبت نام و استفاده از اين سرويس به آدرس زير مراجعه كنيد:

www.im-history.com

بهنام علیپور بازدید : 74 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
با وجود ويروس‌ها و خطرهاي گوناگون موجود در دنياي اينترنت، استفاده از اينترنت و گشت‌وگذار در سايت‌هاي مختلف مي‌تواند خطرات بسيار زيادي را به‌دنبال داشته باشد.

وقتي به مشاهده سايت‌هاي مختلف در اينترنت مي‌پردازيد اين احتمال وجود دارد كه اطلاعات محرمانه و جزييات حساب بانكي شما به‌سرقت برود.

 

 

همچنين ممكن است سايت‌هاي مخربي نرم‌افزارهاي جاسوسي را روي سيستم شما نصب كنند سپس شما را تشويق به خريد نرم‌افزارهاي ضدجاسوسي كنند.

به گزارش سايت ‌Netcraft‌، تعداد سايت‌هاي موجود در اينترنت، تا ماه دسامبر سال 2008 نزديك به 187 ميليون بوده است كه روزبه‌روز نيز اين عدد در حال افزايش است.

در اين ميان و با وجود اين تعداد سايت حتي كاربران بسيار حرفه‌اي نيز نمي‌توانند سايت‌هاي مخرب را از غير آن تشخيص دهند. در حال حاضر مرورگر فايرفاكس ابزاري براي بررسي و تشخيص سايت‌هاي مخرب را در خود جاي داده است كه در صورت برخورد با سايت‌هاي مخرب، هشدارهاي لازم را به كاربر مي‌دهد. همچنين ابزارهايي همچون ‌AVG Link Scanner‌ و ‌McAfee SiteAdvisor‌ نيز وجود دارند كه براي استفاده از آنها بايد مبالغي را هزينه كرد. ‌ ‌

در اين ميان شايد با سايت ‌ThreatExpert‌ آشنا باشيد. اين سايت كه در مقاله‌هاي گذشته كمي در مورد آن شرح داديم، ابزاري آنلاين براي بررسي فايل‌هاي شما در چندين ويروس‌ياب و ارائه گزارشي كامل از مخرب يا غيرمخرب بودن آنها است. از ابزارهاي جديد اين سايت نوار ابزار قدرتمند ‌Browser Defender‌ است كه مي‌تواند گشت‌وگذار امن در اينترنت را براي شما به ارمغان بياورد.

با كمك اين نوار‌ابزار مي‌توانيد از رتبه‌اي از مخرب يا غيرمخرب بودن كه به هر سايت اختصاص داده مي‌شود، آگاهي پيدا كنيد. اين نوار ابزار هر سايتي كه باز كنيد را بررسي كرده و سه رتبه امن، خظرناك و تحت بررسي را به شما نمايش مي‌دهد.

از ديگر قابليت‌هاي اين برنامه پيوستن به نتايج جستجو در سايت‌هايي همچون گوگل و ياهو است. با توجه به اين قابليت، وقتي در سايت گوگل به جستجو مي‌پردازيد آيكون‌هايي به رنگ سبز، زرد يا قرمز در كنار نام هر سايت در نتايج جستجو به نمايش در مي‌آيد كه قبل از كليك روي هر سايت، وضعيت مخرب يا سالم بودن آن را براي شما به نمايش مي‌گذارد.

قابل ذكر است كه اين نوار‌ابزار در حال حاضر به‌صورت نسخه‌آزمايشي ارائه شده است و از مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس پشتيباني مي‌كند. براي دانلود اين ابزار مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:

http://www.browserdefender.com

 

بهنام علیپور بازدید : 115 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
گاهي اوقات براي نصب يك نرم‌افزار يا اجراي يك بازي، اگر بتوانيم چند نرم‌افزار يا ابزار سيستمي ويندوز كه كار خاصي انجام نمي‌دهند را غيرفعال كنيم، كارها بهتر انجام مي‌پذيرد!

براي انجام اين كار، اگر بخواهيم از روش‌هاي معمول استفاده كنيم، گاه نمي‌توانيم در صورت نياز نرم‌افزارها و سرويس‌هاي غيرفعال، آنها را دوباره فعال كنيم، اما با استفاده از برخي نرم‌افزارهاي كاربردي مخصوص اين كار مي‌توانيم به‌راحتي فعال و غيرفعال كردن برخي از نرم‌افزارها و سرويس‌هاي در حال اجراي ويندوز را مديريت كنيم.

نرم‌افزار‌AlacrityPC‌ يكي از اين نرم‌افزارها است. اين نرم‌افزار قادر است براي شما امكاناتي را فراهم سازد تا با كمك آن، نرم‌افزارهاي مورد نظرتان را در مواقع نياز غيرفعال كرده و دوباره و در هر زمان دلخواه، آنها را فعال كنيد.

همه فداي يكي

با كمك اين برنامه مي‌توانيد هنگام اجراي يك نرم‌افزار با پردازش بالا يا يك بازي جديد كه به حافظه و قدرتي بسيار نياز دارد، برنامه‌ها و سرويس‌هاي بيهوده در ويندوز را غيرفعال كنيد تا نهايت سرعت رايانه در اختيار آن نرم‌افزار يا بازي قرار گيرد.

نرم‌افزار فوق اين امكان را به شما مي‌دهد كه سرويس‌ها و نرم‌افزارهايي كه بايد هنگام اجراي برنامه مورد نظرتان غيرفعال شوند را مشخص كنيد. سپس با اجراي نرم‌افزار مورد نظر شما تمام اين سرويس‌ها به‌طور خودكار غيرفعال شده و با خروج از نرم‌افزار شما تمامي آنها دوباره به حالت فعال و اوليه خود بازمي‌گردند.

سريع‌تر از هميشه

اين برنامه ابزارهايي را نيز براي بهينه‌سازي و افزايش سرعت ويندوز در خود جاي داده است كه برخي از آنها عبارتند از: ‌ ‌

يكپارچه‌سازي حافظه رم، حذف تصوير زمينه دسكتاپ، غيرفعال كردن ابزارهاي دسكتاپ يا ‌Sidebar‌ ويندوز ويستا و تلاش براي متوقف ساختن ابزارهايي كه در پس‌زمينه ويندوز به‌طور پنهاني به فعاليت مي‌پردازند.

هر گردي گردو نيست

اگر فكر مي‌كنيد براي اجراي هر برنامه‌اي بايد يك‌سري نرم‌افزار و سرويس مشخص را از كار بيندازيد، سخت در اشتباهيد! چرا كه هنگام اجراي هر برنامه برخي از سرويس‌ها و نرم‌افزارها مورد نياز و برخي ديگر بيهوده است و اين در حاليست كه اجراي يك نرم‌افزار ديگر مي‌تواند نتيجه‌اي عكس را در بر داشته باشد؛ يعني تمام ابزارهاي بيهوده در اجراي نرم‌افزار قبلي مورد نياز باشد و تمام ابزارهاي موردنياز براي اجراي برنامه قبلي هنگام اجراي نرم‌افزاري ديگر كاملا بيهوده باشند. اين نرم‌افزار براي اين موارد نيز پيش‌بيني‌هايي كرده است.

قابليت پروفايل در اين برنامه به شما اين امكان را مي‌دهد تا دو نوع پروفايل براي اجراي برنامه‌هاي خود ايجاد كنيد.

1- ‌Top level‌

در اين پروفايل مي‌توانيد تنظيمات كليدي و عمومي مرتبط با دسته‌اي از نرم‌افزارها را مشخص كنيد. به‌عنوان مثال حذف تصوير زمينه دسكتاپ مي‌تواند يك تغيير عمومي براي اكثر نرم‌افزارها باشد و هيچ مشكلي را نيز براي نرم‌افزار به‌وجود نياورد. هر پروفايل از نوع سطح بالا مي‌تواند چندين پروفايل نوع دوم يعني ‌Inherited‌ را پوشش دهد.

2- ‌Inherited‌

همان‌طور كه گفتيم، گاهي اوقات براي اجراي بهينه برخي نرم‌افزارها مي‌بايد تنظيمات بيشتري را اعمال كرد كه اين تنظيمات را مي‌توان در پروفايل‌هاي نوع دوم يعني جانشين‌ها مشخص ساخت.

به‌عنوان مثال، بهينه‌سازي حافظه رم براي اجراي نرم‌افزارها و حذف تصوير زمينه دسكتاپ از جمله تغييراتي است كه در پروفايل‌نوع اول مشخص مي‌شود، حال چندين پروفايل نوع دوم نيز مشخص مي‌شود كه هر كدام به نرم‌افزار خاصي مرتبط است و علاوه بر ويژگي‌هاي مشخص شده در پروفايل نوع اول، از ويژگي‌هاي مشخص شده در پروفايل نوع دوم نيز پيروي مي‌كند.

اين نرم‌افزار به‌طور كاملا رايگان ارائه شده است و از تمام سيستم‌عامل‌هاي ويندوز 98 به بالا نيز پشتيباني مي‌كند.

براي دانلود اين برنامه مي‌توانيد به سايت‌هاي زير مراجعه كنيد:

http://www.download.com

http://alacritypc.kensalter.com‌

توجه: برخي از نرم‌افزارهاي ويروس‌ياب همچون ‌32 NOD‌ اين برنامه را به اشتباه جزو نرم‌افزارهاي مخرب دسته‌بندي مي‌كنند. در صورت بروز چنين مشكلي مي‌توانيم به شما اطمينان دهيم كه اين نرم‌افزار هيچ كد مخربي را در خود جاي نداده است و چنانچه فقط از سايت سازنده نسبت به دانلود آن اقدام كنيد، هيچ خطري متوجه امنيت رايانه شما نخواهد بود. با اين حال هيچ‌وقت احتياط را فراموش نكنيد!

بهنام علیپور بازدید : 99 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)
وقتي ويندوز رايانه خراب شود و نياز به نصب مجدد آن باشد، يكي از مراحلي كه خسته‌كننده‌ترين مرحله به‌حساب مي‌آيد، نصب مجدد گرداننده سخت‌افزارهاي مربوط به سيستم (مانند كارت صدا، كارت گرافيك، مودم و كارت شبكه) است.

همان‌طور كه مي‌دانيد در نصب مجدد ويندوز، رايانه بين 2 تا 3 بار ‌Restart‌ مي‌شود در صورتي‌كه هنگام نصب درايورها پس از نصب هر درايور بايد رايانه را مجددا راه‌ندازيكرد نمود.

در چنين شرايطي و با وجود قدرت و سرعت بالاي رايانه‌هاي امروزي نصب ويندوز كمتر از 30 دقيقه زمان مي‌برد اما نصب درايورهاي مرتبط با آن مي‌تواند ساعت‌ها وقت شما را تلف كند چرا كه در برخي از موارد پيدا نكردن سي‌دي و ديسك‌هاي حاوي فايل‌هاي درايور و جستجوي آنها در اينترنت چندين ساعت از وقت كاربران را به خود اختصاص مي‌دهد. نرم‌افزار قدرتمند‌ DriverMax‌ ابزاري جديد و فوق‌العاده كاربردي است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌سادگي درايورهاي ويندوز خود را پس از نصب مجدد ويندوز نصب كنيد.

با كمك اين برنامه ديگر نيازي به جستجوي فايل‌هاي درايور در اينترنت نخواهيد داشت و نيازي نيست از بين چندين سي‌دي به‌دنبال سي‌دي مربوط به هر درايور باشيد بلكه تنها كاري كه بايد انجام دهيد، تهيه يك نسخه پشتيبان از درايورهاي فعلي و بازگرداني آنها روي ويندوز پس از نصب مجدد آن است. نصب مجدد درايورها در ويندوز با كمك اين برنامه تنها نيازمند يك كليك و يك‌بار راه‌اندازي مجدد رايانه است و مدت زماني در حدود 5 الي 10 دقيقه را به‌خود اختصاص مي‌دهد. براي دانلود اين برنامه كه استفاده از آن نيز كاملا رايگان است مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:

‌http://www.innovative-sol.com

بهنام علیپور بازدید : 93 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)

بالاخره انتظارها به سر رسید و روز رکوردشکنی فرا رسید!...
همه با هم با دانلود بهترین مرورگر وب ، رکورد دانلود آن در یک روز را شکسته و آن را در کتاب رکورد های گینس ثبت کنیم!
برای اولین بار نسخه نهایی مرورگر محبوب و دوست داشتنی Mozilla Firefox 3.0 Final را از نوعلم، دریافت کنید.
 Firefox محصولی از كمپانی Mozilla مرورگری امن، مطرح، قدرتمند و با امكانات فراوان و سرعت بالاست. این مرورگر محبوب را به خاطر كیفیت و كارایی بالایش هم ردیف سایر مرورگرهای مطرح دنیا مانند Internet Explorer و Opera و شاید بهتر از آنها در بعضی امكانات نسبت به شده است.

http://i28.tinypic.com/6h107q.png

بعضی از امكانات این مرورگر قدرتمند عبارتند از:
توانایی باز نمودن تمامی پنجره ها به صورت Tabbed Browsing تحت یك پنجره ی Firefox و توانایی جلوگیری از باز شدن پنجره های تبلیغاتی مزاحم به صورت Pop-up از جمله ویژگی های این مرورگر می باشد. امنیت بالا و جلوگیری از ورود Spyware ها و جاسوس ها به سیستم شما ویژگی برتر این نرم افزار است. مجهر به موتور قدرتمند جستجوی درونی می باشد و همچنین از سرعت بالا در دانلود فایل ها از اینترنت سود می برد، می تواند فایل های دانلود شده رو دسته بندی نموده و خودش در پوشه ای خاص ذخیره نماید! محیط زیبا همراه با امكانات فراوان از قبیل تغییر در شكل ظاهر و اضافه یا حذف نمودن Toolbar ها كار با فونت های مختلف و درشت و ریز كردن صفحه همچنین مجهز بودن به Theme های گوناگون بر زیبایی و توانایی این مرورگر افزوده است. Firefox با تمامی نسخه های ویندوز سازگار است.

قابلیت های كلیدی نرم افزار Mozilla Firefox 3.0 Final :
- سرعت بالا در بارگذاری صفحات
- دارای قابلیت Tabbed Browsing (باز شدن صفحات متعدد در یك پنجره)
- امنیت بالا در محیط نا امن اینترنت
- جلوگیری از خطرات احتمالی Spy-Ware ها و سارقان اینترنتی
- جلوگیری از باز شدن صفحات تبلیغاتی بی مورد (Popup - bloker)
- محافظت از پسوردها و رمز های عبور خصوصی و امنیتی
- زیبایی در طراحی
- دارای پوسته های مختلف
- قابلیت نصب پلاگین های مختلف برای عملكرد بهتر
- پشتیبانی از تمام نسخه های ویندوز از جمله ویندوز ویستا
- و ...

توانایی های مرورگر در یک نگاه:
- Enjoy a Better Web Experience:
Firefox 2 اکنون با ارائه ی قابلیت هایی مفید و کارآمد سعی در سودمند کردن تجربه ی internet ی شما دارد.
- Stay Secure on the Web:
Firefox همچنان به پیشقدم بودن خود در راه ارئه ی امنیت برای کاربران online خود پرداخته و اکنون با پشتبانی فعال خود  امنیتی فراوان را برای شما فراهم کرده است.
- Personalize Your Browser:
اکنون شما قابلیت انتخاب هزاران ویزگی مفید برای اضافه کردن به Firefox را داشته و شخصی سازی برای شما به گونه ای فراهم شده است که گویی مرورگر را خود شما طراحی کرده اید.


در زیر به برخی از ویژگی های نسخه ی جدید این مرورگر محبوب می پردازیم:
 
- Add-ons Manager
 یکی از نکاتی که باعث می شود فایرفاکس به یک مرورگر فوق العاده تبدیل بشود همین افزونه ها و تمهایی است که می توان به آن افزود. برای همین تغییرات و بهبود این بخش طبیعی است. در این ورژن شاهد بخشی برای جستجو در میان افزونه ها هستیم، که می تواند بدون نیاز به جایی دیگر، در همان قسمت مدیریت به دنبال افزونه های جدید بگردد. در ضمن این امکان اضافه شده است که برنامه هایی که third-party helpers معروف هستند و باعث می شوند که ما بتوانیم برخی از محتویات مانند فایل های فلش را اجرا کنیم را می تواند غیرفعال/فعال کند.
- More intuitive interfaceoverall
 کلاً می توان گفت که فایرفاکس خوش دست تر شده است. امکاناتی مانند بزرگ کردن قسمتی از صفحه مثلا عکسها و یا متون یا بزرگ کردن یا باکس جستجوی مناسب تر و بزرگ شده این باکس جستجو و یا تغییراتی در قسمت ناوبری همه باعث شده است تا بتوانیم رابط کاربری فایرفاکس 3 را برتر از پیشینیان خود بدانیم.
- Stronger  phishing and malware protection
فایرفاکس 3 در مقابل حملات مخرب مانند مالویرها، سایتهای phishing، کوکی ها دیگر ابزارهای برهم زننده امنیت بهینه سازی شده است. نکته جالب اینجاست که برای سایت های فیشینگ لیست فایرفاکس با لیست سایتهای فیشینگ گوگل هم سان سازی می شود!
- Improved  download manager
دیگراز بابت اینکه دانلودهایی که کردید کجا ذخیره شد نگران نباشید. بهبود های عمده در بخش مدیریت دانلود فایرفاکس باعث شده است بتوانید در بین آخرین دانلودها به جستجو بپردازید، بتوانید دانلودی را که قبلا قطع شده بود را دوباره پی بگیرید یا دوباره از اول دانلود کنید و در Status Bar وضعیت دانلود را ببینید.
- Native looks for every system
حتماً تا به حال شنیدید که فایرفاکسی ها تصمیم گرفتند برای هر سیستم عامل، ظاهر مرورگر خودشان را ویژه کنند. یعنی شما از هر مرورگری که استفاده کنید می توانید نسخه مربوط به همان ظاهر را استفاده کنید. طبیعی است که برای مثال دکمه هایی در سبک دکمه های مثلاً ویستا با دکمه های لینوکس تفاوت دارد. البته ماهیت عملکردی ظاهر یکی است اما این باعث می شود که شما دچار خستگی در کار کردن با این مرورگر نشوید.
- Streamlined "Remember password" handling
پدیده «یادآورپسورد» همیشه در مرورگرهای مختلف باعث به هم ریختن اعصاب کاربران می شود. اما این بار هم فایرفاکس دوست داشتنی با سیستم جدیدش باعث می شود که خیال مان از بابت امنیت پسوردها راحت شود. در فایرفاکس جدید فقط یک بار شما سیستم یادآور را تنظیم می کنیم و هر بار سوالات گوناگون مرورگر خود پاسخ نمی دهید!
- Smart bookmarks
سیستم هوشمند بوکمارک کردن در فایرفاکس به شما اجازه میدهد که با سه گزینه Most Visited، Recently Bookmarked و Recent Tags قدرت مدیریتی و بهره برداری بیشتری از بوکمارک های خودتان داشته باشید. البته امکان شخصی سازی هم وجود دارد. فایرفاکس با آنالیز بوکمارک های شما خدمت نوینی را در این ورژن برای شما به ارمغان آورده است.
- Places Organizer  replacesthe Bookmark Manager
سیستم بوکمارک منیجر فایرفاکس همواره در برابر همتایانش قابل توجه بوده است. اما این بار واقعاً شما قدرت استفاده از بوکمارکهای تان را به بهترین بحو خواهید داشت. شما قادرخواهید بود با موتورجستجوی داخلی سیستم بین بوکمارک های تان بگردید و جالب اینکه می توانید برای دفعات بعد هم جستجوهای تان را ذخیره کنید تا همواره بتوانید از نتایج جستجو های قبلی برای جستجوی کامل تر بهره ببرید.
- Smart Location Bar learns how you browse
این یکی دیگر واقعاً طوفانی است! شما هر بار ممکن است وقتی آدرسی را وارد می کنید نتایج اولی که به صورت اتوماتیک در زیر فهرست می شود اصلاً با آن چیزی که شما مدنظر دارید منطبق نباشید. این بار هم هوشمند سازی به کار شما می آید و از بین سایت هایی که شما بیشتر می روید آن را که بیشتر احتمال مدنظر شما بودن را دارد را به شما پیشنهاد می کند. شکل مثال خوبی است برای این قابلیت چشمگیر.
- Insanely improved performance
تیتر خود بیانگر این است که چرا باید به فایرفاکس 3 کوچ کنیم. بهبود دیوانه وار کارایی! در فایرفاکس 3 بدترین نقطه ضعف فایرفاکس در برابر رقیبان که همانا کم بودن قدرت هسته نرم افزاری در کارایی هاست به بهترین وجه پوشش داده است. حساب کنید اگر فایرفاکس 2 به همان مقدار که به یک گنجینه رویایی از افزونه ها دسترسی داشت می توانست در مدیریت منابع سیستم موفق باشد چه قیامتی برپا می شد.  این بار اما دور از دسترس نیست. فایرفاکس 3 را امتحان کنید. برای کاربران مک این بهره وری از حافظه 15000 بار بهبود یافته است. مهندسین روباه آتشین معتقدند که در هنگام استفاده از جاوا اسکریپت این مرورگر 7 برابر از اینترنت اکسپلورر و 2.7 برابر از فایرفاکس 2 سریع تر عمل می کند. می توانید این قابلیت را در زمان استفاده از اپلیکیشن های وب مانند Gmail تصور کنید؟


بهنام علیپور بازدید : 103 یکشنبه 16 آبان 1389 نظرات (0)

عليرغم وجود مزاياي نسبي در زمينة بيوتكنولوژي در كشور، برخي از حوزه‌هاي مهم اين تكنولوژي، مانند بيوتكنولوژي دريايي، كمتر مورد توجه قرار گرفته‌است. در اين مطلب، تعاريف و كاربردهاي "بيوتكنولوژي دريايي" ارايه شده‌اند.

بيوتكنولوژي دريايي

اهميت بيوتكنولوژي دريايي

دريا بستر بسيار مناسبي جهت تحقيق و توسعه است؛ اما تاكنون همة پتانسيل آن شناخته نشده است. در حقيقت، بخش اعظمي از موجودات دريايي (به‌خصوص ميكروارگانيزم‌هاي اوليه) هنوز ناشناخته باقي مانده‌اند كه به‌تدريج در حال شناسايي هستند. حتي در مورد موجودات زندة شناخته‌شده نيز دانش كافي جهت مديريت كارا و بهره‌برداري بهينه از آنها وجود ندارد. اين همه، اهيمت بيوتكنولوژي دريايي را روشن مي‌سازند.

توجه به موجودات زنده دريايي به دو دليل مهم است:

1- موجودات زنده دريايي، بخش اعظمي از ذخاير زيستي كره زمين را تشكيل مي‌دهند. از آنجاكه حيات از درياها و اقيانوس‌ها سرچشمه گرفته است، لذا بخش اعظمي از موجودات نخستين و منحصر به‌فرد در درياها زندگي مي‌كنند. بنابراين، درياها منبع عظيم ذخاير ژنتيكي به‌شمار مي‌روند.

2- اغلب موجودات دريايي، ساختارها، مسيرهاي متابوليكي، سيستم‌هاي تكثير (توليد مثل) و مكانيزم‌هاي احساسي و دفاعي منحصر به‌فردي دارند كه بشر مي‌تواند از آنها استفاده نمايد. علت بروز اين ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد، زندگي در طيف وسيعي از شرايط محيطي است (از آب‌هاي سرد قطبي كه دماي آنها تا 20- سانتي‌گراد مي‌رسد، تا اعماق اقيانوس‌ها كه ميزان فشار در آنجا بسيار زياد است).

تنوع بيولوژيكي و انواع مختلف مواد شيميايي موجود در درياها، از زمان‌هاي گذشته تاكنون منبع توليد تركيبات شيميايي- صنعتي مختلفي بوده‌اند كه از آن‌جمله مي‌توان مواد دارويي، مواد آرايشي، افزودني‌هاي غذايي، كاوشگرهاي مولكولي، آنزيم‌ها، مواد شيميايي خاص و مواد شيميايي مورد استفاده در كشاورزي را نام برد. تاكنون هزاران فرآورده با استفاده از منابع دريايي توليد شده‌اند كه فقط به بخش كوچكي از تنوع بيولوژيكي و شيميايي درياها مربوط مي‌شوند. برخي از اين فرآورده‌ها هم‌اكنون وارد بازار مصرف شده‌اند و بازاري چند ميليارد دلاري را به‌خود اختصاص داده‌اند.

عوايد حاصل از بيوتكنولوژي دريايي

بيوتكنولوژي دريايي يكي از حوزه‌هاي در حال رشد است كه با كمك آن، از موجوداتي مانند ماهي، جلبك و يا باكتري‌ها به‌طور مستقيم و غيرمستقيم استفاده مي‌شود. مهمترين فوايد بيوتكنولوژي دريايي به شرح زير است:

1- توليد فرآورده‌هاي جديد و اصلاح‌شده

2- فراهم آوردن تكنيك‌هاي جديد جهت رديابي، ارزيابي، ذخيره، حفاظت و مديريت اكوسيستم‌هاي دريايي

3- شيلات و پرورش آبزيان (Aquaculture) به صورت پايدار و مطمئن

در ذيل هر يك از اين موارد با تفصيل مورد بررسي مي‌گيرند:

 

1- توليد فرآورده‌هاي جديد و اصلاح شده

با توجه به پتانسيل بالاي موجود در دريا و تنوع موجودات آبزي، تاكنون محصولات فراواني از آنها استحصال شده است. مانند مواد دارويي، آنزيم‌ها، مواد مولكولي بيولوژيك، كيت‌هاي تشخيصي، آفت‌كش‌هاي زيستي، توليد بيوماس جهت توليد انرژي و غيره.

اكثر اين فرآورده‌ها، مانند تركيبات هالوژنه (تركيبات برم ويد) هستند و نمي‌توان مشابه آن را از موجودات خشكي‌زي به‌دست آورد. علاوه بر اين، ميكروارگانيزم‌هاي دريايي، منبع غني از ژن‌هاي جديدي هستند كه مي‌توان از آنها براي توليد داروها و فرآورده‌هاي بيولوژيك جديد و دسترسي به اهداف ديگر مانند مانيتورينگ استفاده كرد. در ذيل، برخي از اين فرآورده‌ها مورد بررسي قرار گرفته‌اند:

1-1- مواد دارويي و آرايشي

برخي از مواد دارويي و آرايشي كه از موجودات دريايي همچون باكتري‌ها، بي‌مهرگان و جلبك‌ها استخراج مي‌شوند عبارتند از: داروهاي ضدحساسيت (سودوپتروسين‌ها، تاپسنتين‌ها، سايتونمين، مانوآليد)، داروهاي ضدسرطان (برايوستانين‌ها، ديسكودرمولايد، اليوتروبين و ساركوديكتين)، آنتي‌بيوتيك‌ها (مارينون) و ملانين‌ها كه طيفي از رنگ‌ها هستند كه در ساخت صفحات خورشيدي و لنزهاي چشمي به‌كار مي‌روند.

مواد دارويي و آرايشي

علاوه بر اين‌، فرآورده‌هاي ديگري نيز از موجودات دريايي به دست مي‌آيند: مثلاً قارچ‌كش‌ها و آنتي‌بيوتيك‌هايي كه به مرور در بدن آزاد مي‌شوند؛ افزودني‌هاي غذايي مانند پپتيدهاي آنتي‌اكسيدان كه از ماهيچه ميگو جداسازي شده‌اند؛ پيش‌مادة اسيدآمينه ميكوسپورين (MAA) و دزوكسي‌گادوسول كه از جلبك‌هاي دريايي استخراج مي‌شوند. از اين مواد به‌عنوان افزودني‌هاي غذايي و همچنين براي ساخت مواد آرايشي استفاده مي‌شود. همچنين، از نوعي خرچنگ (Horseshoe Crab)، ماده‌اي را استخراج كرده‌اند كه با ليپوپلي‌ساكاريدهاي (LPS) باكتري‌هاي گرم منفي، واكنش مي‌دهد و مي‌‌تواند در تشخيص عفونت‌هاي اوليه در انسان و به‌عنوان ردياب LPS (پيروژن‌ها)، در فرآورده‌هاي بيوتكنولوژيك عمل كند.

مواد دارويي و آرايشي

جداول 1 ، برخي از فرآورده‌هاي استخراج شده از موجودات دريايي را كه در مقياس تجاري توليد مي‌شوند، نشان مي‌دهد:

 

جدول1 برخي فرآورده هاي زيستي دريايي که به صورت تجاري توليد شده اند

فرآورده هافرآورده اختصاصيمنبعموارد مصرفکشورهاي توليد کننده 
پليساکاريد جلبکيآکارها، آلژينات هاجلبک هاي قرمزمواذ آرايشي و بهداشتي، ضد ويروس و انعقادآمريکا، دانمارک،فرانسه
گليکوزکندروويتين سولفاتماهيمواد آرايشي، ضد انعقاد،جايگزين بافتفرانسه
چيتوزانگلوکزآمينسخت پوستان،حلزون،قارچمواد آرايشي و دارويي،کلوئيدها
کلاژنمواد آرايشي، بافت مصنوعي
ليپيدهاDHA،EPAجلبک ذره بيني،گياه دريايي، ماهيضد بيماري هاي قلبي و تومور،نمو نوزادان نارس

 

 

1-2- مواد مركب، پليمرهاي زيستي و آنزيم‌هاي صنعتي

اغلب اين مواد از جلبك‌ها و باكتري‌هاي دريايي استخراج مي‌شوند كه به تفكيك مورد بررسي قرار مي‌گيرند:

1-2-1- جلبك‌ها

بيش از دو هزار سال است كه از جلبك‌هاي دريايي، هم به‌عنوان غذاي جانبي بشر و هم در پزشكي، استفاده مي‌شود. اين جلبك‌ها كه در اعماق درياها (تا عمق 250 متري) رشد مي‌كنند، به 12 گروه و 30 كلاس مختلف طبقه‌بندي مي‌شوند.

جلبك‌ها از رنگدانه‌هاي فتوسنتزي مختلفي استفاده مي‌كنند كه بر اين اساس، به سه گروه قهوه‌اي، سبز و قرمز تقسيم مي‌شوند. البته جلبك‌هاي سبز- آبي نيز وجود دارند كه در حال حاضر تحت عنوان باكتري‌هاي سبز- آبي شناخته مي‌شوند و در واقع مرز بين جلبك و باكتري به شمار مي‌روند. تنوع بيولوژيكي موجود در جلبك‌ها، امكان توليد طيف وسيعي از فرآورد‌ه‌هاي بيولوژيك را فراهم مي‌آورد كه برخي از آنها در حال حاضر در مقياس وسيع توليد مي‌شوند. به‌عنوان مثال، پلي‌ساكاريدهاي حاصل از جلبك‌هاي قرمز (كاراجينن‌ها و آگارها) و جلبك‌هاي قهوه‌اي (الجين‌ها)، در حال حاضر به‌عنوان عوامل ژلي‌كننده و قوام‌دهنده در صنايع غذايي، در تهيه لوازم آرايشي و حتي مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مثال‌هاي زير مواردي از كاربرد جلبك‌‌ها را نشان مي‌دهد.

الف) استفاده از جلبك‌هاي دريايي به‌عنوان غذاي جايگزين در آبزي‌پروري براي تغذية توتياي دريايي، آبالون (نوعي صدف دريايي) و ماهي: اين جلبك‌ها حاوي كمي پروتئين، تمامي اسيد آمينه ضروري، ويتامين‌ها، مواد معدني، اسيدهاي چرب غيراشباع با چند پيوند دوگانه (PUFAs) مانند آراشيدونيك اسيد(AA)، ايكوساپنتئنويك اسيد (EPA) و دوكوسوهگزائينويك اسيد(DHA) هستند و به‌عنوان غذاي مكمل در رژيم غذايي در آبزي‌پروري مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ب) مصارف انساني: به‌دليل غني‌بودن جلبك‌ها از مواد معدني و ويتامين‌ها، اين موجودات قرن‌ها به‌عنوان غذايي سالم در رژيم غذايي انسان و يا براي مصارف دارويي مورد استفاده قرار گرفته‌اند. براي مثال، در دهة گذشته مشخص شد كه تركيباتي همچون لامينارين (Laminarin) و فوكوايدان‌ها (Fucoidan) مي‌توانند به‌عنوان داروي ضد تومور، محافظ بدن در برابر تشعشعات خطرناك، كاهش سطح كلسترول خون، كمك به بهبود زخم‌ها، ضد حساسيت، تعديل‌كننده سيستم ايمني، افزايش مقاومت در برابر باكتري‌ها و ويروس‌ها و عفونت‌‌هاي پارازيتي (مثلاً جلوگيري از عفونت‌هاي پس از جراحي) و جلوگيري از عفونت‌هاي فرصت‌طلب در افراد مبتلا به ايدز عمل نمايند. همچنين، متابوليت‌هاي ثانويه استخراج شده از جلبك‌ها (مانند تركيبات هالوژنه)، مواد اميدبخشي جهت مبارزه با باكتري‌ها و ويروس‌ها هستند.

از موارد كاربرد مواد استخراج شده از جلبك‌ها مي‌توان به عصاره‌هاي برگرفته از برخي جلبك‌هاي قرمز اشاره كرد كه در درمان عوارض ناشي از جايگزيني استخوان و كاهش cellulite (تشكيل غده چربي در زير پوست كه از رشد تعداد زيادي سلول چربي بوجود مي‌آيد و به شكل يك پنير مشبك است و باعث جدا شدن پوست از لايه‌هاي زيرين مي‌شود) به‌كار مي‌روند.

همچنين محققان ژاپني، روش‌هاي خاصي را براي تغيير يك جلبك دريايي به‌منظور توليد مقادير بيشتر آنزيم سوپراكسيد ديسموتاز ابداع كرده‌اند. اين آنزيم كاربرد زيادي در پزشكي، توليد مواد آرايشي و غذايي دارد.

ج) مصارف صنعتي: هالوپرواكسيدازها از تركيبات مهمي هستند كه از جلبك‌هاي دريايي به دست مي‌آيند و واكنش‌ هالوژنه‌شدن متابوليت‌ها را كاتاليز مي‌كنند. از آنجايي‌كه هالوژنه شدن، فرآيند مهمي در صنايع شيميايي محسوب مي‌شود، اين تركيبات، فرآورده‌هاي با ارزشي به شمار مي‌آيند.

ساير مصارف بيوتكنولوژيك جلبك‌هاي دريايي عبارتند از: صنايع غذايي، پزشكي و بهداشت، داروسازي، بهداشت دندان، سيستم‌هاي درك، سنسورهاي زيستي، بيوانرژي و پاكسازي زيستي.

 

1-2-2- باكتري‌ها

علاوه بر جلبك‌ها، باكتري‌هاي دريايي نيز منبع با ارزشي براي توليد مواد شيميايي و آنزيم‌هاي مختلف محسوب مي‌شوند. از جمله فرآورده‌هاي حاصل از اين باكتري‌ها، آنزيم‌هاي صنعتي هستند. آنزيم‌هايي كه از اين باكتري‌ها، به دست مي‌آيند، به دليل دارا بودن خصوصيات ويژه بسيار مهم و با ارزش هستند. به‌عنوان مثال، برخي از اين آنزيم‌ها در برابر غلظت بالاي نمك مقاوم هستند و مي‌توانند در فرآيندهاي صنعتي خاصي مورد استفاده قرار گيرند. پروتئازهاي خاصي از اين باكتري‌ها استحصال مي‌شوند كه در شوينده‌ها و پاك‌كننده‌هاي صنعتي و غيره كاربرد دارند. از جمله باكتري‌هاي توليدكننده اين پروتئازهاي خارج‌سلولي، مي‌توان به گونه‌هاي جنس Vibrio اشاره كرد؛ به‌عنوان نمونه، ويبريو آلژينوليتيكوس (Vibrio alginolyticus) شش پروتئاز توليد مي‌كند كه يكي از آن‌ها با نام اگزوپروتئاز سرين‌آلكالين نسبت به شوينده‌ها مقاوم است. همچنين اين باكتري‌ دريايي، آنزيم كلاژناز نيز توليد مي‌كند كه مصارف صنعتي و تجاري مختلفي دارد كه از آن جمله مي‌توان به جداسازي سلول‌ها از يكديگر، در مطالعات كشت بافت اشاره كرد. گروه ديگري از ميكروارگانيزم‌هاي دريايي خاص كه از آنها در جهت توليد آنزيم‌هاي خاص استفاده شده است، آركئو‌باكتري‌هاي هايپرترموفيليك (باكتري‌هاي باستاني) هستند. اين باكتري‌ها مي‌توانند در درجه حرارت‌هاي بيش از 100 درجه سانتيگراد رشد كنند، بنابراين بايد داراي سيستم‌هاي آنزيمي خاصي باشند كه در اين درجه حرارت بالا، فعال باقي بمانند. محيط‌ زندگي اين باكتري‌ها، چشمه‌هاي آب گرم، دستگاه گوارش حيوانات، لوله‌هاي هيدروترمال، محيط‌هاي شور مانند درياچه‌هاي نمك و غيره است. برخي از فرآورده‌هاي آنزيمي استخراج شده از باكتري‌هاي مقاوم به درجه حرارت كه در حال حاضر نيز به‌صورت تجاري درآمده‌اند، عبارتند از: پليمرهاي مقاوم به گرما، ليگازها و آندونوكلئازهاي برشي.

اولين محصول آنزيمي حاصل از آركئو‌باكتري‌ها، DNA پليمراز مقاوم به حرارت بود كه از باكتري‌ Thermus aquaticus و از چشمه‌هاي آب گرم پارك ملي Yellow Stone در آمريكا استخراج شد. اين آنزيم، نقشي اصلي را در واكنش زنجيره‌اي پليمراز (PCR) بازي مي‌كند. اين DNA پليمراز، در سال 1989 از سوي مجله ساينس (Science) به‌عنوان مولكول سال، انتخاب گرديد.

باکتري

1-3- مواد مولكولي بيولوژيك

تحقيقات جديد نشان داده‌اند كه فرآيندهاي بيوشيميايي دريايي مي‌توانند جهت توليد مواد زيستي جديد مورد استفاده قرار گيرند. براي مثال، شركتي در شيكاگو، گروه خاصي از پليمرهايي را كه به‌طور طبيعي قابل تجزيه هستند و مشكلات زيست‌محيطي كمتري به‌همراه دارند، به بازار عرضه كرده است. اين مواد در ماتريس‌هاي آلي پوسته نرم‌تنان (حلزون) يافت مي‌شوند.

همچنين مواد زيستي دريايي جهت رفع گنديدگي‌هاي زيستي كه مسئله‌اي بغرنج و پرهزينه است، به‌كار مي‌روند؛ تشكيل كلوني‌هاي باكتريايي و ميكروبي همراه با لارو بي‌مهرگان و اسپور جلبك‌ها بر سطوح، منجر به تشكيل يك لاية لجني سخت مي‌شود كه اغلب باعث اختلال در خطوط لوله انتقال، خوردگي سطوح فلزات و غيره مي‌شوند و براي رفع آن نياز به صرف هزينه زيادي است. از مواد زيستي دريايي براي زدودن اين لايه مي‌توان استفاده كرد.

همچنين مكانيزم‌هاي مورد استفاده توسط دياتومه‌هاي دريايي، كوكوليتوفوريدها، نرم‌تنان و ديگر بي‌مهرگان دريايي، جهت ايجاد ساختارهاي معدني پيچيده در مقياس نانو، مورد توجه قرار گرفته‌اند. لازم به‌ذكر است كه ساختارهاي نانو، داراي خصوصيات ويژه‌اي نسبت به ساختارهاي بزرگتر هستند. نتايج تحقيقات در زمينة ساخت و طراحي بيوسراميك‌هايي كه با درك مكانيزم‌هاي بكاررفته توسط موجودات فوق، حاصل شده است، اميدهاي زيادي را در زمينة ساخت اجزاي كاشتني در پزشكي، اجزاي حركتي خودكار، وسايل الكترونيكي

 

تعداد صفحات : 52

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 700
  • بازدید ماه : 700
  • بازدید سال : 5,146
  • بازدید کلی : 44,269